CampusTalk test: fitnesslesjes voor beginners

Even een vergelijkend warenonderzoekje van Campustalk! Een van de redacteuren heeft in een paar weken een aantal fitnesslesjes uitgeprobeerd. Zij is zelf motorisch gestoord, not in shape en liever lui dan moe. Maar voor het CampusTalkblog he-le-maal enthousiast om alles uit te gaan proberen op fitnessgebied.

1) Bodyshape

Ik begon aan een lesje Bodyshape, volgens de fitness-site erg gevarieerd en bovendien richt de training zich op verschillende spiergroepen; buik, rug, borst en benen. Dit leek mij als dummie wel wat; even richten op alle probleemgebieden. Ik schreef me in voor een lesje. Nog een klein beetje onwennig, want deze redactrice heeft niets op het gebied van iets ‘sportiefs’, maar volgens vrienden in mijn omgeving zou het geen probleem zijn als ik in mijn oud versleten gympies (ik vond nog iets van oude ballet-achtige schoentjes) en een kort ergens-onderop-in-de-la-gevonden-broekje aan zou komen. Klopte! Want er waren wel meer beginners, toen ik in de kleedkamer om heen keek. In een shirtje met een tekst als ‘It’s not about the looks, but about the content’ schoof ik aan bij m’n klasje. We begonnen eerst aan wat dans-achtige pasjes. Haast niet te volgen, vooral ook omdat de lerares om de 3 seconden van dansmove (met engelse termen!) wisselde en de groep probeerde op te peppen met gierende ‘whiehoooeee’s. Daarna kwamen de attributen; eerst een elastiek, daarna gewichtjes en tenslotte deden we nog wat oefeningen op een matje. Ik voelde al m’n spieren, maar het voelde zeker goed. De tijd vloog ook sneller voorbij dan ik dacht. Geluk was ook dat er meer stuntelende mede-bodyshapers in de zaal waren, wat de druk verminderde. De volgende dag voelde ik zeker wat spierpijn, maar na twee dagen was dit volledig voorbij. Absolute aanrader voor beginners.

2) Pilates

Tweede lesje was Pilates. Volgens de site ‘hot’. Pilates is de kunst van de spierbeheersing. Je traint op een intensieve manier kracht, stabiliteit en lenigheid. Kortom; nogal breed en vaag en dus het proberen waard. Met inmiddels al een geleende trainingsbroek, daalde ik de trap af naar het al begonnen lesje. Pilates kent niet echt danspasjes vooraf. Je pakt al meteen je mat erbij en je begint meteen met rekken en strekken. Als beginner is het bovendien al moeilijk genoeg om oefeningen goed uit te voeren, bij Pilates is het ook nog eens de bedoeling dat je op je ademhaling let. Bij het streken van het ene been ‘in-aaahdemen’ bij het  omhoogkomen van de rug ‘uitaahdemen’. Niet de volgen voor een leek als ik. En ik hoorde in mijn omgeving ook behoorlijk wat zuchtjes en stootjes op de momenten dat ze niet de bedoeling waren. Klein beetje vermoeiend en niet echt afwisselend. Erg ongemakkelijk waren ook de oefeningen waarin je als tweetal moest werken en je benen tussen je partner in crime’s benen moest drukken terwijl je met je hoofd naar diegene toetrok. Pfoe… Na driekwartier begon het eerste moment van op de klok kijken, daarna een kleine zucht (of was het het ‘uit-aaahdemen’?), het tweede en derde moment van op de klok kijken en daarna ging het wel weer en vloog de tijd naar het einde toe.

3) Fatburnin’ op de step

Mijn derde lesje was Fatburnin’ op de step

, dat klonk in de beschrijving op de site wel erg interessant, want; het tempo lag iets lager dan normaal waardoor je in de vetverbrandingszone blijft en niet zo zeer spieren kweekt. Ik hoef niet perse een enorme bundel onder m’n armen te kweken, dus klonk dat wel goed voor mij. Ook bij deze les moest je als leerling meteen je step erbij pakken en begon de les met een minimale opwarming. Er waren geen beginners in de zaal, dus ik had al iets kunnen vermoeden. Inderdaad wat ik al dacht, werd bevestigt. Hier waren alleen maar gevorderde chicks aan het springen en steppen. De bedoeling was dat het afwisselend werd, door dingen als een een een kleine pirouet op de step of door een klein dansje al springend op het apparaat. Maar gezegd moet worden dat het enigzins eentonig was. Zelfs de cooling-down was op de step. Ik heb, denk ik, nog nooit zoveel gezweet, me ongemakkelijk gevoeld door al m’n falen, op de klok gekeken en vooral; met een smoesje af en toe naar de kleedkamer gevlucht. Nog drie dagen later voel ik me spieren in m’n onderbenen. Maar sinds dit lesje -en dat mag wel gezegd worden- zegt iedereen dat ze zien dat ik sport!

Conclusie: Bodyshape is de absolute aanrader voor beginners op fitnessgebied. Je voelt je niet zo’n stuntelaar en het is gevarieerd. Bovendien valt het met de spierpijn ook wel mee, ook niet onbelangrijk.


Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.