Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht

De gemeente Utrecht heeft het Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht doorgevoerd zodat zij in 2015 aan de norm voor de luchtkwaliteit voldoen.

De komende 20 jaar wil het college in totaal bijna 1,5 miljard euro uitgeven. Maar wat houd het plan precies in? Wat gaat er veranderen aan de verkeerssituatie in en rondom Utrecht?

Het omstreden actieplan staat hier in een kaartje weergegeven. De meest belangrijke wijzigingen die worden doorgevoerd:

Geen knip Catharijnesingel
Als in de toekomst weer water in de Catharijnesingel ligt, krijgt het verkeer hier zo weinig ruimte dat een knip om doorgaand verkeer onmogelijk te maken, niet langer nodig is.
Als in de toekomst weer water in de Catharijnesingel ligt, krijgt het verkeer hier zo weinig ruimte dat een knip om doorgaand verkeer onmogelijk te maken, niet langer nodig is.

Knip Paardenveld
in 2014 plant de gemeente een knip op het Paardenveld, tenzij uit monitoring van de luchtkwaliteit blijkt dat deze niet nodig is om in 2015 aan de luchtkwaliteitsnorm te voldoen. Deze knip maakt doorgaand verkeer van de Daalsetunnel naar de
Weerdsingel en vice versa onmogelijk.

Tram naar de Uithof
Besluit in 2011. Ook word er onderzoek gedaan om een tram te laten rijden naar de wijken Zuilen, Overvecht, Hooggelegen, Vleuten, de Meern, en Zeist.

Knip in de Croeselaan
De Croeselaan wordt ter hoogte van de Jaarbeurs afgesloten. Daar wordt de weg onderdeel van het plein. Onder de Croeselaan komen parkeerplaatsen.
De Croeselaan wordt ter hoogte van de Jaarbeurs afgesloten. Daar wordt de weg onderdeel van het plein. Onder de Croeselaan komen parkeerplaatsen

Aanleg omstreden Spoorlaan
De spoorlaan was de reden dat GroenLinks in het voorjaar van 2009 uit het college stapte. Het precieze trace is nog onbekend.

Aanleg tunnel Josephlaan
Om de verkeersdruk op de Josephlaan structureel te verminderen blijft aanleg van een tunnel nodig. Op die manier kan doorgaand verkeer gescheiden worden van bestemmingsverkeer. De aanleg van de tunnel vereist de sloop van woningen aan een zijde van de Josephlaan. Na de ondertunnelling worden nieuwe woningen teruggebouwd en kan het nu ook al slechte verblijfsklimaat op de Josephlaan duurzaam verbeteren
ALU-plan weergeven op een grotere kaart

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.