Masseren in de les

Ervoor zorgen dat kinderen elkaar beter respecteren en gezonder worden. Dat is wat Sonja Kamminga wil bereiken met haar schoolmassages op basisscholen. Vorige week sloot zij haar eerste massagecursus af op een basisschool.

“Ik doe een paar simpele massagegrepen voor.  Die moeten de kinderen dan nadoen. In vijf lessen moet iedereen de grepen onder de knie hebben, waarna de leerkracht de massagesessies kan overnemen,” aldus Kamminga. De schoolmassages komen oorspronkelijk uit Scandinavië. In Denemarken is het concept inmiddels geïntegreerd op basisscholen.

Universiteit van Stockholm
Het idee van massages in de klas is dus niet nieuw, en is zelfs aan studies onderhevig geweest. De universiteit van Stockholm ontdekte een hele lijst aan positieve effecten die de massages op kinderen hebben. Zo zorgt de wekelijkse sessie voor de broodnodige ontspanning bij de kinderen, meer zelfvertrouwen en minder stress.

Minder pesten
Uit het het onderzoek van de universiteit van Stockholm bleek dat kinderen elkaar veel minder vaak pesten als ze elkaar masseren. Op scholen waar de massages geen deel uitmaken van de lessen, wordt vijftien procent van de kinderen wel eens gepest. Op scholen waar kinderen elkaar wel masseren is dat slechts één procent! Dat is minder dan één kind per klas.

Lichamelijk contact
Bij de massages komt natuurlijk lichamelijk contact kijken. Zo leren kinderen snel hun eigen grenzen kennen. Ook leren ze dat ze voor zichzelf moeten opkomen als ze iets niet prettig vinden. Zo krijgen ze op een speelse wijze te maken met andermans grenzen. De begeleidster leert de kinderen om aan te geven waar hun grenzen liggen en die van anderen te respecteren. Als het aan Kamminga ligt worden de schoolmassages binnenkort in heel Nederland ingevoerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.