Doorzetten is het magische woord

Veel beginnende journalisten hebben de droom om ooit een prachtige documentaire te maken, want je gelooft dat jouw kijk op een onderwerp speciaal is. Jij kiest net die invalshoek die een ander links laat liggen en komt zo op een fantastisch idee voor een documentaire.

Het wemelt in veel hoofden van die ideeën, maar weinig slagen erin om daadwerkelijk een documentaire te maken. Het bijltje wordt vroegtijdig neergegooid. Zonde, want met een beetje extra doorzettingsvermogen kom je al een heel eind. Doorzettingsvermogen is nou net vaak het ingrediënt dat ontbreekt als het niet lukt om van een idee een film te maken.

Als je een documentaire wilt maken is doorzettingsvermogen nou net het belangrijkste vindt Emma Westermann. Haar eerste documentaire “Jan Mesdag zingt Brel” ging meteen in première op het Nederlands Film Festival. De documentaire gaat over het leven van de door velen vergeten overleden zanger. Emma vond de muziek van de zanger prachtig en besloot dat hier een film over gemaakt moest worden. Samen met twee medestudenten van Film –en Televisiewetenschappen ging ze aan de slag. Dit ging niet zonder slag of stoot, want twee jaar lang hebben ze onbetaald gewerkt aan de film. Dat getuigt van doorzettingsvermogen.

Emma Westermann
Emma Westermann

Jetske Spanjer, een veteraan op het gebied van documentaire maken, kan alleen maar beamen dat   doorzettingsvermogen het aller belangrijkste is. Geld is maar een bijzaak. “Je moet je niet door een geldprobleem laten stoppen, want als je jouw idee zo goed uitwerkt en duidelijk kan overbrengen waarom jouw verhaal bijzonder is, komen de fondsen vroeg of laat wel over de brug.” Dit was ook wat er uiteindelijk  gebeurde voor de eerste film van Emma Westermann.

Rijk word je er niet van, beroemd misschien een beetje en vaak maar tijdelijk. Het zijn ook geen beweegredenen die de twee documentairemakers hebben om een film te maken. Voor de laatste film van Jetske Spanjer die ze samen heeft gemaakt met Ange Wieberdink is 150.000 euro uitgegeven. Dat bedrag zullen ze niet terugverdienen weet Wieberdink al van tevoren. Ze willen niet rijk worden, maar alleen een verhaal vertellen dat mensen misschien zal ontroeren en aan het denken zetten.

Als geld nou een bijzaak is en je beschikt over een heel goed idee, begin dat gewoon bij het begin. Het maken van een werkplan. Volgens Annelotte Verhaagen die een cursus documentaire maken bij het Louis Hartlooper geeft en zelf docu’s maakt,  zorgt dat voor houvast. Je moet een heel duidelijk beeld in je hoofd hebben van wat je wilt. “Alles moet van tevoren glashelder zijn. Natuurlijk kan je onderweg van idee veranderen, maar je kan dan in ieder geval op iets terug vallen”, zegt Verhaagen.

Heb jij al een goed idee en ben je benieuwd of je een budget voor je film kan krijgen. Deze fondsen kunnen je dan misschien helpen.

DOCUMENTAIRE FONDSEN

CoBO-Fonds Co-productiefonds binnenlandse omroep

Dutch Independent Documentary Fund

Hubert Bals Fonds Voor filmmakers uit ontwikkelingslanden

IDA Fiscal Sponsorship Overzicht van documentaire fondsen, beurzen en donatiemogelijkheden

Nederlands Fonds voor de Film Stimuleren van filmproductie in Nederland en van de Nederlandse filmcultuur

RFF Rotterdams Fonds voor de Film en audiovisuele media

Ook interessant voor je:

Eén gedachte over “Doorzetten is het magische woord

  • 15 oktober, 2010 om 20:53
    Permalink

    Hoi kan je me meer over jezelf vertellen Emma , Jan gaf me ooit een boekje in 1983 gezond narcisme!
    Hij had het lef om een echt open mens van iemand te maken die hij nog maar pas kende, ik hoorde van hem dat hij vond dat ik een kunstenaar was, het was te mooi om waar te zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.