Nederlandse drukkers onder druk

Dat de Nederlandse drukwereld het lastig heeft, is duidelijk. Een boek is uit, internet en Ipad is in. Wie laat zijn boek nu nog duur drukken als het, veel goedkoper, ook op de e-reader, Ipad of andere tabblets gelezen kan worden?



Maar het is niet alleen de technologie die de Nederlandse drukkers in de weg zit. De concurrentie van buitenlandse drukkers is moordend, weinig wordt meer in Nederland gedrukt. Nederlandse mediainkopers sturen hun werk richting het oostblok, of andere lagelonenlanden.

Er is al jaren sprake van een overcapaciteit. Er zijn teveel drukpersen in het land voor de hoeveelheid werk dat aangeboden wordt. De afgelopen jaren zijn heel wat drukkers in Nederland in personeel uitgedund of gesneuveld. In de eerste drie maanden van 2009 sloten al 30 bedrijven hun deuren.  Thieme grafimediagroep, met ongeveer veertig drukkerijen een van de grootste van het land, kon het hoofd in 2010 niet meer boven water houden.

Adverteren

Zo ging het boek dat ik voor mijn studentenvereniging maakte ook op reis. Het zou vanuit Litouwen naar Nederland komen. Want ook wij merkten dat drukwerk niet meer ‘je van het’ is. Maandenlang hingen we aan de telefoon met de bedrijven die voorheen wel in dit soort boeken adverteerden. Elke keer kregen we te horen dat adverteren in drukwerk niet meer paste in het beleid. Adverteren op een website, dat is wat iedereen wilde. Ons budget was dus ook zeer beperkt, maar wij gingen niet voor een beperkt boek. Onderhandelen was het enige wat nog zou kunnen helpen.

Goede keuze?

Hetzelfde werk bij een drukker in Nederland onderbrengen was zo 10.000 euro duurder. De keuze voor een Nederlandse media-inkoper die de opdracht richting het buitenland stuurt, is dan ook snel gemaakt. Al kwamen we er al snel achter dat dit, voor een groot project, niet altijd de beste keuze is. In onderstaande presentatie kan je zien wat er allemaal fout is gegaan bij het drukken van het boek.

Langzaamaan wordt het weer wat normaler in de drukwereld. Er zijn beduidend minder drukkerijen, maar er is nog steeds minder vraag naar drukwerk. Om het hoofd boven water te houden, moeten de drukkerijen daar rekening mee houden en inspelen op de technologie.


Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.