Minder moe met minder maffen

Een half uur korter slapen dan normaal en toch makkelijker wakker worden. Het klinkt vreemd, maar het kan. Met de smartphone hype komt de “app” tornado en daarmee ook de “sleep analyzers“.

Analyseer je slaapcyclus
Je download de app (beschikbaar voor zowel iphone als android) , stelt een wekker in en je legt je telefoon naast je als je gaat slapen. De app registreert de bewegingen die je in je slaap maakt en concludeert daaruit of je in een diepe of een lichte slaap zit. Allemaal leuk en aardig, maar wat moet je met die informatie?

Nog steeds moe na 8 uur slaap?
Nou, hierdoor kan jouw telefoon precies weten wanneer hij je het beste kan wekken zonder daarbij in een hoek van de kamer te worden gesmeten. Je slaap gedrag heeft namelijk een cyclus die zich telkens herhaald. Van diep naar licht en weer terug. Het kan dus zomaar zijn dat jij normaal om 9 uur opstaat maar dan net weer in je diepe slaap zit. Was je wekker om half 9 afgegaan dan had je je compleet zen gevoeld omdat je wakker was geworden in je lichte rem-slaap. Dat verklaard dus ook waarom je je soms zo gebroken kan voelen terwijl je wel het klokje rond hebt geslapen.

De Dom twittert
Heb je geen smartphone of vind je dit allemaal maar gedoe, dan kan je je natuurlijk ook gewoon laten wekken door de Dom. Die  zich overigens wel heeft laten meeslepen door de twitter-gekte.

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.