Hybride nadelen

Het gaat goed met de hybride-auto’s in Nederland. De invasie Priussen is echt op gang en ook andere semi-elektrische auto’s bevolken de Nederlandse wegen steeds meer. De keuze is dan ook groot. Dit alles om de natuur en de knip van de eigenaar te besparen. Zo heel eenvoudig ligt het echter niet, aan een hybride kleven namelijk ook wat minder fris ruikende nadelen.

De lage aanschafbelasting is een van de voornaamste redenen om te kiezen voor een hybride auto. Ter vergelijking, een auto met energielabel A (de zuinigste categorie) krijgt in hybride-vorm €6000,- korting op deze BPM, tegenover ‘slechts’ duizend voor een niet-hybride met dit energielabel.

Vlaggenschip
Dan het ‘boomknuffel-aspect’. Hybride auto’s zouden veel minder CO2 uitstoten dan auto’s met een reguliere aandrijflijn. Zelfs vlaggenschepen van merken als Jaguar komen tegenwoordig onder de 120 gram co2 per kilometer. Om dit in perspectief te plaatsen: een gemiddeld Golfje blaast 144 gram per kilomter onze atmosfeer in, ondanks dat deze zo’n zevenhonderd (!) kilo minder in de schaal brengt.

Ongelukken
Het is echter niet verstandig je blind te staren op bovenstaande voordelen. Door de (deels-) aandrijvende elektromotor is een hybride auto erg stil. Zo stil zelfs dat het een gevaar voor voetgangers kan opleveren. Zo berichtte Trouw al in 2009 over een Amerikaans onderzoek dat aantoonde dat hybride auto’s tweemaal zoveel ongelukken veroozaken als niet-hybrides. Niet voor niets wil men in Japen een verplicht geluid toevoegen aan de milieureddende automobielen.

Over dat milieuredden, daar valt namelijk nog iets over te zeggen. Hybride auto’s hebben, gezien hun dubbele aandrijflijn, meer onderdelen nodig, die natuurlijk eerst geproduceerd moeten worden. Een zwaardere productie betekent meer CO2-uitstoot in de fabriek zelf. Extra onderdelen brengt weer een onderhoudsverhaal met zichmee. Meer onderdelen betekent meer dat stuk kan gaan.

De lucht in
Nog iets over de uitstoot. Er is door het Amerikaans onderzoeksbureau MIT een onderzoek (pdf!) gedaan waaruit blijkt dat de productie van een hybride zo vervuilend is dat het vrijwel niet meer rendabel is er een te produceren. Hier moet bij gezegd worden dat dit al een oud onderzoek is en fabrikanten inmiddels misschien efficientere productiewijzen hebben ontwikkelt.

Dan is er nog de batterij. Deze gaat danwel een autoleven lang mee, na afloop moet er iets mee gedaan worden. Meer hybrides brengt meer batterijen met zich mee. Daar moet na hun levensloop iets mee gebeuren. We worden opgescheept met een grote hoeveelheid nikkel, lood en lithium die we niet zomaar kwijt kunnen.

Naarmate de jaren vorderen zullen er hybrides gemaakt worden die steeds efficienter met bovenstaande nadelen om zullen gaan. Eventueel gaat de autoindustrie over op waterstofcellen. Vervuilend of juist groen, feit is wel dat het fenomeen ‘hybride’ en de grote verkopen hiervan de autoindustrie wakker hebben geschud om milieuvriendelijkere auto’s te produceren. En dat is geen slechte zaak.

 

 

Het is misschien wat technisch (en Engelstalig), maar onderstaand filmpje legt hybridetechniek uit zoals dit in een Toyota Prius werkt.

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.