Dag Automarkt, dag auto’s?

De Automarkt gaat definitief weg uit Utrecht. De huidige locatie in het Veemarktcomplex moet ruim baan maken voor woningbouw. Wekelijks zullen duizenden te verhandelen auto’s nu niet in Utrecht maar in Gelderland verkocht gaan worden. Opnieuw opstarten dus. Hetzelfde gaat op voor de Japanse autoindustrie, die door de tragische gebeurtenissen de laatste weken flinke klappen op heeft gelopen.

Om maar met een ironische constatering te beginnen: de analisten van Aumacon verwachten dat dit jaar de meeste auto’s verkocht zullen worden sinds 2000. Gerekend wordt dat er zo’n 565.000 vierwielers op kenteken gezet gaan worden. Allemaal heel leuk een aardig, maar deze auto’s moeten wel ergens vandaan komen. En wij Nederlanders maken sinds het verdwijnen van Daf geen personenauto’s meer, Spyker daargelaten. Een kleine twintig procent komt uit het Japan, en wat daar gebeurd is behoeft geen uitleg.

Daf
Er zijn dan ook duidelijk gevolgen in de Japanse autoindustrie zichtbaar. Het epicentrum van de aardbeving trof met name het noordoosten van Japan, een regio waar veel autofabrikanten gevestigd zijn. Toyota, goed voor zo’n 7% van de Nederlandse-weg-bevolking, werd het zwaarst getroffen. Twee fabrieken werden direct gesloten en ook de fabriek waar de accupaketten voor de populaire Prius gemaakt worden sloot de poorten. Ook Nissan kwam er niet zonder kleerscheuren van af. Een fabriek aan de kust liep zware schade op. Direct na de beving legden naast Toyota en Nissan ook Mazda en Honda de productielijnen stil. Het spreekt voor zich dat de beurskoersen omlaag keilden die zelfs tot een daling van 10% voor Nissan betekende.

Doorwerking
Naast forse klappen zijn er een paar kleine gevolgen te zien. Zo wordt verwacht dat de Prius door problemen in de accufabriek duurder zal worden. Een ander voorbeeld dat inzicht biedt in op welke mate gevolgen doorwerken is het bericht dat ‘glanslak’ opraakt. Het stofje dat autolak laat glanzen, en wat veel autofabrikanten gebruiken, wordt vrijwel exlusief in een Japanse fabriek geproduceerd. Laat deze nu net in een geevacueerd gebied liggen.
AutoWeek plaatste nog verdere details. Zij wisten te vertellen dat de glansstof voor zwarte en rode lak echt nergens anders gemaakt wordt en er een tekort aan dreigt.

Wanneer de autoindustrie er weer helemaal bovenop komt valt te bezien. Gesloten fabrieken zijn inmiddels weer in bedrijf genomen, en ook de Nederlandse importeurs voorzien verder geen problemen. Hopelijk voor zit er voor de heren van de Automarkt ook een vergelijkbare vlotte herstart aan te komen.


Japan weergeven op een grotere kaart

Om een beeld te geven over de vertrekkende Automarkt uit Utrecht: “Campingduits”

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.