Extra zorg nodig voor deelnemers “Over de streep”

In ieder geval één school die heeft deelgenomen aan het KRO-programma ‘Over de streep’, heeft aangegeven extra zorg te hebben ingeroepen voor haar leerlingen. Reden te meer om te bekijken of het organiseren van een dergelijke dag wel het gewenste effect geeft.

Na zes afleveringen kwam er een einde aan deze serie van ‘Over de streep’. Onlangs heeft een school die heeft deelgenomen aan het KRO-programma, te kennen gegeven extra hulp te hebben ingeroepen voor haar leerlingen. Het organiseren van een zogenaamde ‘Challenge Day’ heeft blijkbaar meer losgemaakt dan misschien werd gedacht. Of de andere scholen extra hulp hebben ingeroepen, is nog niks bekend.

Het fenomeen ‘Challenge Day’ is een begrip wat is overgewaaid uit Amerika. Onder leiding van een aantal Amerikaanse leaders, die eerst vertellen wat zij zelf hebben meegemaakt, gaan leerlingen met elkaar in gesprek en vertellen elkaar hun persoonlijke verhalen. Het doel van een zogenoemde Challenge Day is om vooroordelen over elkaar weg te nemen en elkaar écht te leren kennen. Documentairemaakster Jessica Villerius haalde het naar Nederland en in 2010 ging het Amsterdamse IJburg College voor het eerst ‘over de streep’. Door vele enthousiaste reacties werd er besloten om een serie voor de KRO te maken, gepresenteerd door Arie Boomsma.

Pedagoog Bas Levering heeft behoorlijk wat kritiek op de zogenoemde Challenge Day. “Het programma zoals ik het heb gezien, vind ik eigenlijk pure kwakzalverij. Als het erom gaat dat de belofte wordt gedaan dat in een dag het pestprobleem op school wordt aangepakt, dat kan niet en dat moet men eigenlijk ook niet doen op die manier.”

Levering maakt vooral bezwaar op de schaal waarop het gebeurt. “De schaal van de school. Ik vind het overigens ook merkwaardig dat de KRO zo’n religieus getint programma uitzendt, want het lijkt bijna op een kerkdienst. De leaders die eerst vertellen wat voor ellende zij zelf hebben meegemaakt en er dan vanuit gaan dat dat bij iedereen wel voorkomt. Dat is typisch de taal van de pastoor en de dominee. Eigenlijk hoort dit gewoon in de kerk thuis.” Levering vindt dat er heel goed over nagedacht moet worden en dat scholen zich zeer goed moeten realiseren wat ze doen.

Daarnaast blijven de leerkrachten volgens de pedagoog buiten schot. “Als we weten wat er bij het pesten gebeurt, vind ik het een groot nadeel dat een grote verantwoordelijkheid bij de leerlingen wordt gelegd. Natuurlijk is het belangrijk om te vertellen hoe het pestproces in elkaar zit, met de pesters, gepesten en meelopers, maar je moet als leerkracht niet werkeloos toezien.” Levering vertelt dat deze mensen jaren later vertellen dat de leerkrachten er wel vanaf wisten, maar niet ingrepen. “Die leerkrachten zien echt wel wat er gebeurt. Natuurlijk hebben deze mensen echt niet zo’n lange arm dat je in de hand kan krijgen wat er buiten de school gebeurt, dat zal duidelijk zijn. Maar leerkrachten moeten pesters zelfstandig aanspreken. En in dit programma blijven ze volledig buiten schot.”

Binnenkort wordt de zogenoemde Challenge Day ook op Utrechtse scholen geintroduceerd. Levering: “Als het erom gaat om het pestprobleem op te lossen, zou ik het niet doen. Het blijkt zo te zijn dat de meeste leerlingen een leuke dag hebben gehad. Maar het pestprobleem krijg je er de wereld niet mee uit.”

Wilt u meer informatie over ‘Challenge Day’? Klik dan hier voor meer informatie.

 

 

 

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.