Utrecht: ooit winkelstad nummer een?

Utrecht doet het als winkelstad allesbehalve slecht. Sterker nog: het is voor een winkelier zeker interessant om zich te vestigen in de Domstad. Uit onderzoek van Cushman & Wakefield is gebleken dat Utrecht in Nederlands opzicht alleen Amsterdam, Rotterdam en Den Haag voor zich moet laten. Maar hoe kan Utrecht in de toekomst over deze steden heen?

 

 

 

Qua ligging is Utrecht misschien wel de meest ideale plek om de winkelstad van Nederland te worden. Door de centrale ligging heeeft Utrecht in geografisch opzicht een mooie voorsprong op de concurrentie. Daarbij optellend de prima infrastructuur en de vele mogelijkheden tot openbaar vervoer is Utrecht in elk geval op de goede weg. Dat maskeert echter voor maar een gedeelte de minpunten van de stad.

Om te beginnen met de indeling van het centrum van de stad. Dat de buitenwijken van Utrecht prima te bereiken zijn met de auto, is mooi. Maar in de stad heeft de automobilist de grootste moeite om de auto alleen al ergens kwijt te kunnen. De parkeergarage bij Vredenburg en parkeergelegenheid op Janskerkhof is niet genoeg om te voldoen aan de vraag van parkeerplekken. Het weerhoudt dagjesmensen om met de auto naar de stad af te reizen.

Qua aanzien ten opzichte van het buitenland moet Utrecht ook nog stappen maken. Amsterdam is uiteraard de grote trekpleister van de stad, waardoor het toerisme zich voornamelijk daar op focust. Utrecht heeft in dat opzicht het nodige te verbeteren. Op het moment dat een grote stad meer toeristen trekt, zijn er meer potentiele bezoekers aanwezig. Oftewel: een winkelier kan rekenen op meer omzet. De andere steden steken er met kop en schouders bovenuit.

 

Tot slot: een stad moet interessante, mysterieuze en niet-alledaagse winkelplekken hebben om zich te onderscheiden van de rest. Utrecht heeft hier en daar wel een aantal ‘eigen’ winkelgebieden zoals het gebied rond de Twijnstraat, maar blijft over het algemeen toch vrij standaard. Uiteraard trek je door middel van de standaard-winkelgebieden het overgrote standaard publiek. Maar als je iets eigens hebt, kun je rekenen op bekijks, enthousiasme en de wil om weer eens iets anders te zien.

Voorlopig is de concurrentie nog ver weg. Maar de gemeente kan met de nodige wijzigingen een mooie stap vooruit zetten.

Ook interessant voor je:

Eén gedachte over “Utrecht: ooit winkelstad nummer een?

  • 30 november, 2011 om 16:05
    Permalink

    Arno: in de kop doen de streepjes op de é ’t niet….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.