Krishna’s waarheid door de straten

Krishna is hun God, een aanhanger heet een toegewijde en het spirituele leven begint wanneer men op zoek gaat naar het ‘summum bonum’, de Absolute Waarheid. De Hare Krishna is een wereldwijde geloofsstroming binnen het hindoeïsme en vaishnavisme. Ook Utrecht heeft al kennis gemaakt met de ISKCON-gemeenschap, de officiële benaming van de Hare Krishna. Het staat voor International Society for Krishna Consciousness.

Die benaming ligt in lijn met een van hun zeven hoofddoelstellingen. Een van die doelstellingen, is het bevorderen van het ‘Krishna-bewustzijn’. Dat gebeurt onder meer door middel van het gezamenlijk ‘chanten’, het bezingen van de heilige namen van Krishna, wat de al-aantrekkelijke betekent. Dat gebeurt meestal in een van hun tempels of gebedshuizen, vaak niet meer dan een mooi ingerichte ruimte. Tijdens dat chanten wordt de naam van Krishna keer op keer herhaald, begeleid door accordeon muziek en trom. Op deze manier komen de gelovigen dichter bij hun God en ontwikkelen ze een liefdevolle relatie met de ‘Allerhoogste Gods Persoon’. Leden van de Hare Krishna erkennen ook dat die Gods Persoon verschillende namen heeft. Rama, Jehova, Boeddha, Vishnoe en Allah zijn daar een paar voorbeelden van. Dat suggereert dat ze als beweging vrij ruimdenkend zijn en God in al zijn hoedanigheden bewonderen.

Het winkelend publiek en de mensen op het terras kennen de optochten van mannen en vrouwen door de stad. In gewaden en met beschilderde voorhoofden trekken ze af en toe dansend voorbij en zingen ze luidkeels, waarbij het lijkt alsof ze in trance zijn. Voorop loopt iemand met luidspreker die het ritme van de muziek aangeeft en een trom en belletjes begeleiden het geheel. Dit wordt een ‘harinam’ genoemd en lijkt op het chanten, al heeft het een ander doel. De Hare Krishna houdt deze optochten om hun ideologie te verspreiden naar de gemeenschap en mensen kennis te laten maken met de liefde van Krishna, om zo saamhorigheid en vrede in de wereld te creëren.

De Bhagavad Gita is daarbij leidend en geeft richting aan het geloof. Voorgenoemde is als het ware de Bijbel van de Hare Krishna en laat zich lezen als een groot episch gedicht. Die geschriften worden Veda’s genoemd en zeggen dat men het inzicht verwerft en het allerhoogst haalbare bereikt wanneer men beseft dat ze niet-materieel van aard zijn, maar ‘spiritueel in alle eeuwigheid’. De meeste ISKCON-leden beoefenen de oefeningen gewoon thuis, in combinatie met hun dagelijkse leven en werken in de gewone maatschappij. Ook komen zij regelmatig samen in tempels voor verering.

 

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.