Miljoenenproject op losse schroeven

De gemeente, NS, prorail, maar zeker ook de fietsers, hebben namelijk genoeg van de enorme fietschaos rondom het station. Maar hoe fantastisch het bouwplan ook klinkt, het staat nog op losse schroeven. En met die losse schroeven bedoelen we het financierings tekort van 20 miljoen.

Laten we allereerst kijken wat we terugkrijgen voor die 52-miljoen euro.

Er komt grofweg plek voor 22-duizend fietsers verdeeld over 5 parkeerplaatsen.  De parkeerplaatsen zijn overdekt, worden bewaakt en zijn ingekapseld in het stationsterrein. Dat betekent dus dat je je fiets nooit meer zal aantreffen met een natgeregend zadel of nog erger gesloopt of gejat.

Maar dit parkeerresort kent zijn keerzijde. Want er is nog steeds een tekort van 20 miljoen. Waar dit geld op miraculeuze wijze vandaan moet komen is nog totaal onzeker. En dat terwijl de bouw van de eerste parkeerplaats (ruim 4-duizend plaatsen) nu al van start is gegaan. Zeker is wel dat het rijk de grootste kostenpost op zich zal nemen.

eerste ontwerpschets van de nieuwe stallingen

Een ander nadeel zijn de jaarlijkse onderhouds- en bewakingskosten. 7 miljoen. Een kostenplaatje waar de fietser grotendeels voor mag opdraaien. (bekijk de tv reportage hier). En volgens oppositielid Michel Eggermont van de SP, is dat bedrag zelfs veel te laag ingeschat. “Dikke kans dat het  ’t drievoudige zal gaan kosten”, aldus de SP’er.

In 2013 moeten de eerste 4 parkeerplaatsen er volgens de planning al staan.  Maar zoals het er nu naar uitziet is dat nog maar de vraag.

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.