Do’s en don’ts Straatnieuws verkopen

Elke supermarkt in Utrecht heeft zijn eigen Straatnieuws verkoper met elk zijn eigen tactiek. De meest geroemde is zonder twijfel ‘lieve mensen, mooie mensen’. Verkoper Bedros op Hoog Catherijne verkoopt met deze karakteristieke begroeting boven gemiddeld goed. ‘De beste verkoper die we ooit hebben gehad bij Straatnieuws’, vertelt Thomas Jacametti van de krant.

Ik kan me geen Hoog Catharijne meer zonder de goede man voorstellen. Zeven dagen per week staat hij van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat zijn krantjes te verkopen. Altijd met een brede lach. Ik weet nog goed dat hij er één dag niet stond. Het viel me onmiddellijk op. Ik ben naar de andere kant van het station gelopen om te kijken of hij daar toevallig stond. Maar nee. Hij was nergens te bekennen. Er zou toch niets met hem gebeurd zijn? Zou hij weer terug naar zijn vaderland zijn? Talloze vragen schoten door mijn hoofd. Ik miste hem. Ja, echt. ’s Avonds moest ik nog aan hem denken. Maar toen ik de volgende ochtend op het station de hoek om liep hoorde ik in de verte de vertrouwde woorden ‘lieve mensen, mooie mensen’. Gelukkig hij stond er weer.

Als Straatnieuws verkoper heb je ook een sociale waarde. Mits je een goede bent. Zoals Bedros zijn er maar weinig. Het hoeft niet moeilijk te zijn. Bedros heeft een schaarse woordenschat in de Nederlandse taal maar die vier woordjes zijn genoeg. Je moet er alleen op komen. Om verkopers een handje op weg te helpen naar een eigen, originele en pakkende tactiek, hier een spoedcursusje van Dion Nickolai. Hij heeft een top vijf gemaakt van de basis verkooptechnieken waar je als verkoper over moet beschikken:

  1. Maak er wat leuks van; als je mensen op een leuke manier aanspreekt, krijg je ook leuke reacties; Laat het dus geen automatisme worden want dan komt de begroeting niet meer gemeend over.
  2. Spreek veel mensen aan; hoe meer mensen je aanspreekt hoe meer kranten je verkoopt; Neem wel even pauze als je echt moe bent om weer op te laden.
  3. Groet mensen eerst voordat je de krant aanbiedt; dus niet bij iedereen die krant onder zijn snuit. Niet te opdringerig.
  4. Houd het kort en krachtig, niemand zit op een lang verhaal te wachten;
  5. Sluit positief af, ook als iemand je krant niet wil kopen.
Nickolai werkt bij Pepperminds, een bedrijf dat verkopers de straat op stuurt om landelijke krantenabbonementen aan de man te brengen. Nieuwe werknemers volgen een korte verkoopcursus bij de verkoopexpert. Ook gaf hij eerder een verkooptraining aan de daklozen in Groningen. Nu eentje voor de Straatnieuws verkopers in Utrecht.

 

 

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.