Sporten op oude leeftijd heeft zin!

 

Een blokje om met de rollator,  een fietstocht door het land of fanatiek aan de fitness. Bewegen heeft altijd zin, al ben je 60, 80 of 100 jaar oud. Artsen in Nederland raden senioren aan om iedere dag in ieder geval een half uurtje te bewegen. Het scheelt een hoop lichamelijke kwaaltjes.

Die dertig minuten hoeven helemaal niet intensief te zijn. Tuinieren in het zonnetje of lopend naar de supermarkt is al voldoende. Uit onderzoek blijkt dat vooral sociale contacten en beweging voor een goede gezondheid zorgen. Samen sporten is dus dé ideale combinatie.

 

Beweging voorkomt ziektes en andere narigheden. Het heeft het niet alleen lichamelijk zin, je kweekt er tegelijkertijd een sportieve psyche mee. Hoogleraar Fysiologie van Inspanning Luc van Loon beweert dat het zelfs zin heeft om op 90-jarige leeftijd nog in actie te komen. Volgens hem kunnen senioren er sterker van worden, meer dingen op eigen houtje doen en worden ze er gelukkiger van. Een win-win-win situatie dus.

 

Als mensen op oudere leeftijd niet meer bewegen, neemt de spiermassa af en gaat er dus kracht verloren. Het risico is dat je dan te dik wordt, waardoor het gevaar op diabetes en hart- en vaatziekten op de loer liggen. Ouderen denken vaak dat ze niet zoveel meer kunnen, maar daar onderschatten ze zichzelf mee. Al ben je slecht ter been, of zit je in een rolstoel: bewegen heeft zin.

 

Maar het is niet verstandig om als 80-jarige zomaar de marathon van New York te gaan lopen. Weet dus wat je lichaam wel of niet aankan.

 

Hieronder een man van 80 die nog aan karate doet:

http://www.youtube.com/watch?v=N39S9qzwue4

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.