Strips zijn leerzaam

Over strips wordt geregeld minderwaardig gedaan. ‘Tijdrovend’, ‘simpel’, en ‘ lichte lectuur’ zijn vooroordelen die worden genoemd. Onderwijskenners Jan Cumps en Kurt Morissens zijn het daar niet mee eens. Zij menen dat het lezen van stripboeken op school goed is.

Crumps en Morissens hebben het boek ‘Laat ze strips lezen!’ geschreven en tonen met korte essays, tips en opdrachten aan dat je meer van strips kunt leren dan je zou denken. Zo prikkelen de plaatjes de nieuwsgierigheid, blijft een kind bij de aandacht en wordt er een dosis humor bijgebracht.

Ook hoogleraar Piet Mooren pleit voor het lezen van stripboeken. Volgens hem zorgt de combinatie tekst en beeld ervoor dat de lezer een verhaal veel beter kan begrijpen als er plaatjes bij staan. Hierdoor wordt bepaalde context ook veel beter onthouden. Abstract denken (alles volgens een vast stramien doen) maakt plaats voor actief denken, waardoor kinderen veel meer inzicht in lesstof krijgen.

Stripverhalen maakten hun opmars toen deze in de jaren dertig in kranten werden geplaatst. Het begon als een trucje om meer te verkopen. Striptekenaar Marten Toonder is in Nederland het boegbeeld van de strip. Zijn Tom Poes verhalen werden massaal gelezen. Tegenwoordig is Donald Duck het meest populair. Het is al veertig jaar het meest gelezen jeugdblad van Nederland, dat opvallend genoeg ook veel gelezen wordt door volwassenen. Zo word je striptekenaar!

Een kalender van komende stripbeurzen vind je hier!

Zo word je striptekenaar!

http://www.youtube.com/watch?v=57ACOKrjQaw


 

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.