Kunstwerkjes op zich

Sommige puristen zweren bij het warme geluid van vinyl, anderen gaan voor de romantiek en weer anderen gaan voor de mooie hoezen. Vooral in de jaren zeventig waren platenhoezen ware kunstwerkjes.

Een kunstenaar als Roger Dean heeft zijn roem zelfs aan de hoezen te danken die hij voor de progressieve rockgroep Yes maakte. Het was ook in die tijd dat veel hoezen uitklapbaar waren. Met de hoes van ‘Physical Graffiti’ kun je je uren vermaken. De harde buitenhoes is een flatgebouw, de binnenste het interieur.

Sommige hoezen zorgden voor controverse. Zo mocht Herman Brood’s plaat Shpritsz niet in Amerika worden uitgebracht, omdat de platenmaatschappij hem te aanstootgevend von
.

Andere hoezen staan vooral symbool voor een bepaalde tijd. Neem bijvoorbeeld ‘London Calling’ van The Clash. Iedereen kent het beeld van de punker die zijn gitaar stukslaat. Na meer dan dertig jaar spreekt de hoes nog steeds tot de verbeelding.

Hieronder een selectie van een aantal beroemde vinylhoezen.

 

 

 

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.