Schepenbuurt: Als je niet van koffielucht houdt, moet je hier niet wonen

Utrechts Nieuwsblad plaatste 18 mei 1983 een paginagroot artikel over de Schepenbuurt. De vergelijking met de populaire Engelstalige Coronation Street werd ook gemaakt. Een echte arbeidersbuurt, of zoals in het artikel wordt omschreven; de straten zijn grauw en eentoning maar ook stemmig en sfeervol. Ook in het artikel spreken ze over de isolatie van de buurt. Eén van de twee drukste spoorlijnen van Nederland, het drukst bevaren kanaal van West-Europa, een intensief bereden deel van de westelijke rondweg een een grote opslaghal sluiten dit Utrechtse wijkje in. 

De fregatstraat

Het Aakplein nu

Tankstation en de Boeg
Er zijn veel zaken die de gemoederen bezig houden in die tijd. Zo is er veel te doen om het LPG station aan de overkant van de Cartesiusweg. Deze zou te dicht op de huizen staan volgens de veiligheidsnormen. Nu anno 2012 staat hier een groot tankstation van BP. Ook waren de vrijwilligers uit de wijk druk bezig met het opzetten van jeugdhuis de Boeg.  Zo proberen ze een vergunning te krijgen voor het schenken van bier.

Verkeer
Probleem van toen was dat er in de straten veel te snel gereden werd. In het artikel word gesproken over het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/h. Ook de bussen waren destijds schuldige aan het te hard rijden in de wijk. Inmiddels  rijden deze al lang niet meer door de wijk heen.

Aakplein
In 1983 was het Aakplein nog maar een zielig onverzorgd pleintje. Op de plaats waar een boom zou moeten pronken staat slechts een stompje. Door de kruidenier (Cor Kroeze) en zijn open ruimte heeft het Aakplein toch de functie van een wijkcentrum.

krantenartikel over de Schepenbuurt 18 mei 1983

 

Nieuws
Het blijft nu 20 jaar later nog steeds een afgezonderde wijk. Maar het heeft zijn eigen sfeertje. Zo groot als de buurt in Utrechts Nieuwsblad werd uitgemeten leek al heel wat. Toch haalde de wijk  15 juni 2011 ook landelijke nieuwsmedia, vanwege een bommelding.

Kijk hier voor een compilatie van de bommelding:

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.