De fietsplannen van gemeente Utrecht

De gemeente Utrecht heeft een fietsplan tot het jaar 2018 uitgewerkt. Hierin is 67.76 miljoen euro beschikbaar gesteld voor alles wat met fietsers te maken heeft. Maar wat krijgt de fietser daar eigenlijk voor terug?

De gemeente heeft de in haar ogen belangrijkste routes hernoemd tot hoofdfietsroutes. Deze zullen, op de zwarte route na, allemaal verbeterd worden. Twee andere belangrijke punten zullen bij huidige bouwprojecten meegenomen worden. Dit betreft de fietspaden bij het stationsgebied en het muziekpaleis en de route van stadion De Galgenwaard tot de Uithof. Deze laatste is een onderdeel van de aan te leggen tramlijn. Omdat de zwarte hoofdfietsroute te maken heeft met ruimtegebrek, zal er op die route alternatieve maatregelen genomen moeten worden.

De Fietsersbond denkt daarbij aan het beter afstellen van verkeerslichten en het verbreden van fietsopstelvakken. De gemeente heeft daar wel plannen voor, maar stelt duidelijk dat de fietspaden niet verbreed zullen worden. Daarvoor is er onvoldoende ruimte. Om de fietspaden te verbreden zouden andere transportmiddelen op deze route moeten wijken (bijvoorbeeld de bus, auto’s of voetgangers). Daar is een lastige politieke beslissing voor nodig die niet genomen durft te worden. Ook Ellen Lommen van de gemeente Utrecht verwacht niet dat deze beslissing voor 2018 gemaakt zal zijn.

De Fietsersbond verwijt de gemeente daarom geen concrete maatregelen te willen treffen. De gemeente is wel aan het kijken naar alternatieve routes voor de zwarte fietsroute.  Voor de huidige gang van zaken maakt de gemeente gebruik van het ambitiedocument Utrecht: Aantrekkelijk en bereikbaar.

 

 

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.