Fuck Prada, ik maak m’n eigen jurk!

Het is een hype die trend-watchers al een lange tijd zagen aankomen: wij Nederlanders gaan steeds meer ‘doe-het-zelven’. Niet meer naar de Hema voor een wollen sjaal, of naar de bakker voor een vers brood. Nee, we gaan het zelf maken!

Een oorzaak voor de toenemende populariteit van dit fenomeen is vooral omdat mensen het leuk vinden. Gezellig voor de televisie met  breinaalden in de aanslag is voor velen een leuke bezigheid. Een andere reden is de economische crisis, die ervoor zorgt dat we minder geld willen uitgeven aan nieuwe producten en sneller de neiging hebben om onze eigen spulletjes te maken. Verder vinden veel mensen de producten die te koop zijn bij grote winkelketens eigenlijk heel erg onpersoonlijk.

Een trend die helemaal inspeelt op het doe-het-zelven is het aanbieden van cursussen aan huis, ook wel ‘freubel workshops’ genoemd. Een cursus meubels stofferen, een naaicursus of een cursus taarten bakken: steeds vaker kan je voor een vriendenprijsje zo’n cursus bij iemand thuis volgen. Volgens trend-watcher Aafje Nijman hoeft het hierbij niet alleen om langlopende workshops te gaan. “Vaak kunnen mensen zich gewoon voor één avondje inschrijven, in plaats van een cursus die wekenlang duurt.” Op deze manier leer je dus in een avondje een product te maken. Het gaat de cursisten trouwens niet altijd alleen om het leren maken van iets nieuws. “Het is leuk om zelf bezig te zijn en jezelf te uiten, maar het is ook heel leuk om iets samen met anderen te leren en er tijdens zo’n cursus hele andere gesprekken over te voeren dan je normaal doet”, zegt Aafje Nijman.

De langlopende cursussen bestaan trouwens wel gewoon: ‘s avonds of in het weekend onder het genot van een kop koffie en een goed gesprek leren hoe je met een naaimachine om moet gaan en na een paar weken ineens een gevoel van trots hebben omdat je zojuist een broek uit een lap stof hebt gemaakt. Dat is toch veel leuker dan een broek van de Zara?


Een freubel workshop hoe je kerstdecoratie moet maken

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.