De wereld van de Lolita meiden

Nee, het zijn geen poppen op het plaatje hiernaast: het zijn Lolita meiden. Vanuit Japan heeft deze modebeweging een weg gevonden naar Nederland. Een bijzondere kledingsstijl die gepaard gaat met een hele subcultuur, en waarin naar eigen zeggen elegantie en schattigheid centraal staan. Iets wat zich uit in het dragen van zoete poppenkleding en grote pruiken, het maken van vrolijke gebaren en het gezamenlijk nuttigen van heel wat thee en koekjes.

Maar het gaat verder dan alleen deze schattige variant: er zijn veel verschillende soorten Lolita’s. De meest bekende zijn de Sweet Lolita’s, die zich er dus op richten zo schattig mogelijk te zijn. Ook de Gothic Lolita is een veelvoorkomende variant, waarin vooral zwart en wit wordt gebruikt en wat zwaardere make-up en gothic assecoires. Maar het gaat nog veel verder.

Wat dacht je bijvoorbeeld van de Guro Lolita’s? Guro betekent gewond en dat is dan ook waar het bij deze stijl om gaat. De poppenkleertjes alleen zijn niet genoeg, ze moeten worden aangevuld met bloedspetters, verband en hechtingen om zo een ‘gebroken popje’ uit te beelden. Het schattige imago gaat er zo wel een beetje vanaf.

Voor wie denkt dat deze modestijl alleen voor vrouwen is, ook dat is niet waar. Er is een speciale mannenvariant genaamd Kodona Lolita, al is deze ook bij de vrouwen populair. De rokjes maken plaats voor broeken en in plaats van een korset draag je een blouse of een hemd. Pruiken, hoedjes en andere accessoires zijn nog altijd welkom.

Welke variatie je ook kiest, het vraagt nogal wat tijd en moeite voordat je als een volwaardige Lolita kan gaan theeleuten. Gelukkig zijn er op YouTube genoeg handige tutorials te vinden zodat ook jij straks de laatste trends in Japan gewoon in eigen land kan navolgen. Je moet even wat geld opzij leggen, maar dan heb je ook wat.

Zonde van je geld of een hippe investering? Laat ons weten wat je vindt van de Lolita stijl!

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.