Koffie in een vintage jasje

WCBTDat Utrecht steeds meer plekken krijgt waar men een goed gezette bak kan drinken is volgens Angelo van de Weerd, mede-eigenaar van The Village Coffee & Music, niet echt een probleem. Het stoort hem vooral dat de winkels en barista’s er tegenwoordig allemaal hetzelfde uit moeten zien. Van de Weerd: ‘Alsof je per se een baard moet hebben en je armen vol met tattoos.’

Koffie drinken is hip, helemaal in combinatie met een pand met vintage meubels. Een eerste blik door de zaak van Angelo en Lenneart, zijn compagnon, treft een wirwar van stijlen aan. Van een plastic lamp in de vorm van een uil tot industriële barkrukken.  ‘Nou, om heel eerlijk te zijn’, zegt Angelo als hij zijn zaak bekijkt. ‘Hadden wij geen geld voor nieuwe meubels.’ Als zijn oog op de bank en salontafel valt, waar menig klant van The Village verdwijnt achter een hip magazine, zegt hij: ‘Die tafel heb ik ergens gevonden en de bank hebben we gekregen. Ik las een tijdje geleden een artikel in de Daily Mail, waarin geschreven werd dat grote ketens in Engeland hun zaken tegenwoordig een vintage look proberen te geven. De bedrijven kopen tweedehands spullen waar ze de zaken mee inrichten. Om het wat hipper te doen aanzien. Dat waait nu langzaam maar zeker over naar Nederland. En’, voegt hij er lachend aan toe. ‘Het schijnt zelfs dat de barista’s aangekleed worden met een hip brilletje, bretellen en overhemd. Ze schijnen zelfs nep-tattoos op te moeten doen.’

Waar de desbetreffende ketens op uit zijn weet Van de Weerd wel. ‘Geld. Het heeft allemaal met geld te maken. Blijkbaar zijn ze erachter gekomen dat mensen het zat zijn om naar ketens te gaan en dus proberen de bedrijven de mensen op het verkeerde been te zetten door een independent look te geven.’  Toch heeft Angelo goede hoop: ‘Mensen zijn niet gek, die prikken daar op een gegeven moment heus wel doorheen.’

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.