Tsunami aan glossy’s overspoelt Utrecht

Bron: Flickr
Bron: Flickr

 

Terwijl de meeste tijdschriftoplages dalen, wordt Utrecht overspoeld met glossy’s. Na Straat Magazine, dat vrijdag van start gaat, komen er voor het eind van dit jaar nog twee glossy’s bij in de Domstad: het onafhankelijk tijdschrift Dakhaas en de gratis glossy LEVEN! dat nu al verschijnt in Leiden en Den Haag.

Straat is de nieuwe glossy van StraatNieuws, de krant die verkocht wordt door daklozen. Het verschil met de krant is dat de dakloze voor een verkocht magazine 2,50 krijgt in plaats van 90 cent. Hoofdredacteur Frank Dries zei eerder al tegen Campusblog dat ze met de glossy een nieuw soort publiek proberen te trekken: “ We hopen op die manier meer bekendheid te genereren. De journalistieke kwaliteit is daarbij erg belangrijk.”

De bladen vliegen deze ‘magazine-doelgroep’  echter om de oren. Zo komt er een onafhankelijk tijdschrift speciaal gericht op Utrecht: Dakhaas. Het blad is opgericht door VPRO Gids maakster Ilja Looijenstijn en is vooral gericht op de creatieve Utrechter tussen de 20 en 30 jaar. Ilja liet zich op Facebook uit over het andere nieuwe blad, LEVEN!, dat begin december uitkomt.

Bron: www.facebook.com/DeDakhaas

De uitgever van dat blad, Sander Pardon, is helemaal niet bang voor concurrentie. Volgens hem is LEVEN! toch net weer even anders.  “LEVEN! is voor iedereen. Gemaakt voor en door Utrechters”  vertelt hij aan ons. “Er komt geen strijd. Ik ken het idee van Dakhaas nog niet heel goed, maar volgens mij mikken zij op een hele andere doelgroep. Bovendien ben ik vrij zeker van ons blad; de formule bestaat al acht jaar en ons blad is in tegenstelling tot Dakhaas gratis.”

Voor ons dus even afwachten wat de bladen doen. Één ding is in ieder geval zeker: genoeg te lezen! Wat denkt u; heeft de Utrechter behoefte aan drie magazines? En welke zou u lezen? Reageer!

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.