Uniek in Utrecht!

hemelvaartBinnen de Christelijke gemeenschap zijn er meerdere stromingen. Eén daarvan zijn de Adventisten stroming wordt zo genoemd omdat de term adventist verwijst naar iemand die gelooft in de Tweede Advent van Jezus ook wel de weder opkomst genoemd. Deze stroming ontstond in de laat 19e eeuw na de Second Great Awakening die voornamelijk bestond in de Verengde Staten.

 

 

De Zevendedagsadventisten zijn een afsplitsing van de Adventisten. Bij deze afsplitsing staan de 10 geboden hoog in het vaandel. Zij leven namens deze 10 Geboden en staat voornamelijk de terug keer van de Heere Jezus centraal.

bijbelMaar wat houdt het geloof nu eigenlijk precies in? Tijdens bijeenkomsten van de Zevendedagsadventisten wordt er duiding gegeven aan de Bijbel. Er wordt door middel van het chronologisch lezen van de Bijbel gezocht naar een moment van de Wederopstanding van Heere Jezus. De Bijbel is dan ook de leidraad in het geloof en wordt gezien als absolute waarheid.

Uniek Gemeente

Tijdens mijn bezoek aan de Uniek Gemeente een afsplitsing van de Zevendedagsadventisten in Utrecht viel het mij eigenlijk gelijk op dat alle mensen erg vriendelijk zijn. En ook heel vrij. Na een swingende start van de dienst werden de kinderen (toch bijna de helft van de aanwezigen) naar de Sabbat School gebracht.

De Uniek gemeente wil op zijn eigen manier deel uit maken van de Zevendedagsadventisten. Zij kiezen ervoor om het geloof op een wat meer eigentijdse manier uit te dragen door middel van muziek en samenzijn. Tijdens de dienst sprak predikant Lex van Dijk. Hij gaf duiding aan het verhaal Johannes 9, dit verhaal verteld hoe Jezus, in Gods naam, een blinde man weer laat zien. De predikant las eerst het vers, daarna duidde hij het verhaal in zijn eigen woorden. Tijdens de rest van de dienst werd er gezongen en gebeden.

De Uniek Gemeente geeft een eigen draai aan de invulling van hun geloof. Iedereen staat vrij om te twijfelen aan dit (of een) geloof maar het is voornamelijk belangrijk om in jezelf te blijven geloven en anderen te respecteren. Ik ging als niet gelovige (en leek) naar de dienst en ben met veel respect weer weggegaan, een mooie ervaring die mij persoonlijk alleen niet dichter tot God heeft gebracht.

 

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.