Jong ondernemen is oud verslaan

geldOndanks en dankzij de crisis gaan jongeren ondernemen. Dat blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. Ook in Utrecht. Wat maakt jongeren succesvol in hun eigen bedrijfje?

Waar de crisis sommige ondernemers de kop kost, maakte de Kamer van Koophandel in haar laatste cijfers bekend dat steeds meer jongeren zich inschrijven met een eigen bedrijfje. Ook in Utrecht nemen jongeren die stap en de succesverhalen van jonge bedrijfjes zijn niet zeldzaam. Danielle de Jongh van de stichting Jong Ondernemen snapt dat jongeren graag hun eigen bedrijfje beginnen. “Ze zijn graag zelfredzaam.”

Jongeren zijn op veel vlakken succesvoller dan de oudere generatie ‘bazen’. “Jongeren ondernemen ongedwongen,” zegt De Jongh. “Ze kijken niet naar de beperkingen en obstakels die ze tegen kunnen komen. In gevestigde bedrijven wordt vaak gekeken wat allemaal niet kan aan een plan, maar jongeren beginnen gewoon. Dat is ook ons motto: learning by doing.”

Is het dan geen vallen en opstaan voor de beginnende bedrijfjes? Natuurlijk wel, maar volgens De Jongh is dat geen probleem. “Wanneer iets mislukt zien jongeren dat niet als falen. Het is een leermoment. Oudere ondernemers worden door tegenslagen nog angstiger.”

De bedrijfjes van jongeren richten zich veel op internet, apps en social media.

In de uitzendingen van CampusTalk komen een aantal jonge, Utrechtse ondernemingen aan bod. (DIT WORDEN NOG FILMPJES!)

IBBuffet

KoffieLeute

Fred&Guus

Losse Schroeven

Pottenbakster

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.