Auto’s te gast

Er komen steeds meer fietsstraten in Nederland, en ook fietsstad Utrecht doet mee met de trend. De gemeente had er al drie, maar nu zijn ook de Merelstraat en de Prins Hendriklaan veranderd in straten waarin auto’s te gast zijn. Zijn fietsstraten wel de oplossing van het fietsprobleem in Utrecht?

De Burgemeester Reigerstraat en de Prins Hendriklaan zijn de straten waar dagelijks de meeste fietsers van het land overheen fietsen: het is de meest logische route van de stad naar de Uithof. Door de enorme drukte, vooral tijdens de spits, ontstaan problemen. Deze vormen zich vooral waar fietsers ruimte moeten maken voor auto’s en andersom in een ruimte die er niet is. De doorstroming is slecht en de drukte zorgt ervoor dat zich onveilige situaties voordoen.

De gemeente heeft geprobeerd de route aantrekkelijker te maken om op te fietsen. Door het verbreden van het fietspad hoopt ze de doorstroming te verbeteren. Er zijn geen juridische afspraken op een fietsstraat, maar de gemeente hoopt dat weggebruikers zelf de verantwoordelijkheid nemen om goed rijgedrag te vertonen.

Buurtbewoners zijn nog niet positief over de fietsstraten omdat de maatregel volgens hen (nog) niets heeft veranderd. Ook vinden ze dat niet goed duidelijk is gemaakt wat een fietsstraat precies is en dat slechts een klein deel van het probleem is opgelost.

Kijk naar de uitzending om te zien wat Kerstin Steinhardt en Gerard Cats er precies van vinden.

 

Plaatje2

Ook interessant voor je:

One thought on “Auto’s te gast

  • 9 december, 2013 at 22:39
    Permalink

    Er wordt gezegd dat Utrecht voor de fietser heeft gekozen. Ik rij elke dag over de Croezelaan en op dat stuk merk ik er in ieder geval niks van. De stoplichten schieten er als paddestoelen uit de grond. Waar ik een paar jaar geleden er 4 minuten over deed om de laan af te fietsen, duurt het tegenwoordig een minuut of 7. Ik fiets altijd van de Balijelaan naar de fietsenstalling West en vooral de laatste 500 meter sta je meer stil dan dat je fietst. Op dat stuk staan nu 5 stoplichten en een zebrapad. Vroeger alleen dat zebrapad. Inhalen is nu ook een stuk moeilijker geworden omdat er tweerichtingsverkeer is.

    Nee, ik ben blij dat men zich inzet om het stationsgebied voor de fietser zo ‘goed’ toegankelijk te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.