TAK

Het zal niemand ontgaan zijn, het is crisis. Dit raakt natuurlijk ook de ‘shopsector’. Winkels gaan over de kop en er ontstaat leegstand in de winkelstraten. Voor veel mensen is dit slecht nieuws maar niet voor de pop-up store.

De pop-up store biedt een podium aan mensen die de reguliere huur vaak niet kunnen betalen. Zij huren dan een leegstaand pand voor een ‘prikkie’. Een voorbeeld hiervan zit in Hoog Catharijne. Daar hebben een aantal HKU studenten, die zichzelf ‘TAK‘ noemen, een lege winkelruimte voor een week gehuurd. Hierin laten zij aan het winkelend publiek zien wat zij precies doen. Wat binnen staat varieert van fotografie tot tekenkunst tot zelfgemaakte kleding. Alles is te koop en tegen een goede prijs. Deze studenten moeten zich op de markt nog bewijzen en zijn dus nog niet zo arrogant als sommige gevorderde kunstenaars. Wanneer je iets bij de studenten wil kopen maar net niet helemaal tevreden bent kunt je naar de maker gaan en vragen of het aangepast kan worden.

Naamloos

E√©n van die studenten is Bram Prins. Hij vertelde mij dat zij de winkel volledig kaal en saai aantroffen. ‘Omdat we er maar een week in zitten gaan wij natuurlijk niet flink uitpakken en de hele winkel verbouwen. Je moet een beetje creatief zijn om het leuk aan te kleden’. Naar mijn mening is dat gelukt. De muren zijn op een aantal plekken gewit en voor het interieur hebben ze gebruik gemaakt van oude pallets. Hier hebben ze onder andere een bank van gemaakt.

De winkel van de studenten is tot zondag 15 december open. Het online platform ‘As we speak‘ is ook bij de studenten langs geweest, maar hier meer over in de uitzending van vanmiddag.

Hieronder een video waarin de zelfgemaakte kleding wordt geshowd in een modeshow.

Ook interessant voor je:

One thought on “TAK

  • 16 december, 2013 at 12:51
    Permalink

    Goed initiatief! Wellicht kan op deze manier ook de leegstand in Utrecht binnen de perken worden gehouden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.