Verkeersregelaars, stoplichten en bochten

Rondom Utrecht centraal staan heel veel fietsen. Al die fietsen komen daar natuurlijk via de fietspaden. En aangezien Utrecht centraal één grote bouwput is wil dit nog wel eens moeilijkheden opleveren. De gemeente heeft meerdere manieren om dit toch zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Soms staan er verkeersregelaars. Soms niet. Wanneer zet de gemeente deze in? Volgens Onno van Schaick, verantwoordelijk projectmanager van het gebied Vredenburg, zet de gemeente verkeersregelaars in bij elke nieuwe situatie. Daarnaast worden ze ingezet tijdens een testperiode. De gemeente plaats bijvoorbeeld nieuwe stoplichten en zet er in het begin ook maar een verkeersregelaar bij. Soms heeft de gemeente ook een tijdelijke omleiding verzonnen. ´Als de situatie zich voordoet dat je voor een paar dagen iets moet omzetten is het te duur om een hele installatie op te bouwen. In zo´n geval worden er verkeersregelaars ingezet, Je kunt met mensen toch meer bereiken dan met een apparaat ´, aldus van Schaick.

Een ander trucje van de gemeente is ervoor te zorgen dat het stoplicht voor de fietsers niet te lang op rood staat. ´Wanneer we de stoplichten te lang op rood laten staan raken mensen geïrriteerd en fietsen ze door het rode licht´.

Daarnaast probeert de gemeente bochten goed weer te geven zodat je altijd het tegemoetkomende verkeer aan ziet komen.

Voor alle nieuwe situaties heeft de gemeente speciale toetsteams. Dit zijn mensen die vooraf gaan kijken of een verzonnen plan goed uit zal pakken.

Een volledig interview met Onno van Schaick zit vanmiddag in de uitzending om 16.30 uur. Dit wil je niet missen.

Al die fietsen rondom Utrecht centraal zullen binnenkort verwijderen. De grootste fietsenstalling ter wereld wordt onder Utrecht centraal gebouwd. Deze gaat er ongeveer zo uitzien:

Het grote nadeel van deze fietsenstalling is dat je er hoogstwaarschijnlijk parkeergeld moet gaan betalen. Wat vind jij hier eigenlijk van?

fietsenstalling

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.