De vleesgeworden waarheid van de voedselindustrie

In de met een Emmy Award bekroonde documentaire Food INC. (2008) van de Amerikaanse regisseur Robert Kenner worden diverse pijnlijke feiten over de voedselindustrie blootgelegd. De alomvattende vraag in Food INC is natuurlijk of wij nog weten wat we eten? Een oeroud cliché voor sommigen, maar dat weerhoudt anderen er niet van om de waarheid over ons voedsel naar boven te halen. Neem de Gouden Windei-verkiezingen bijvoorbeeld. Deze prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan het meest misleidende product in de Nederlandse schappen. Afgelopen jaar won Natrena Stevia van Douwe Egberts, een poeder om voedsel zoeter te maken (stevia is een van de meest gebruikte zoetstoffen binnen de voedselindustrie). Er zit echter, zoals de naam doet vermoeden, amper stevia in. Slechts 3 procent. De rest werd aangevuld met verdikkingsmiddel maltodextrine.

Wat zat er eigenlijk in de oliebol die u van de week samen met een goed glas champagne verorberde? Kwamen ze van de gebakkraam of van de bakker? Wat komt dat stukje vlees vandaan wat u de week daarvoor at met vrienden en familie tijdens het kerstdiner? Volgens de  website van de organisator van het Gouden Windei, de onafhankelijke voedselwaakhond Foodwatch, is er bij tientallen producten in de supermarkten sprake van misleidende marketing. Grote kans dus dat het deeg van uw oliebol of het ‘eerlijke’ vlees van uw kerstdiner niet zo vers en ambachtelijk waren als op de verpakking staat.

https://twitter.com/ArtMartinezz/status/419878658459697152

Maar waarom maakt het ons niet uit wat we eten? Een vraag die niet zomaar te beantwoorden is en voorlopig ook onbeantwoord zal blijven. De makers van Food INC. hoopten met de documentaire de Verenigde Staten aan het denken te zetten, maar ook dat lijkt niet gelukt. Voorlopig blijven we nog potentieel gevaarlijke nep boter van Becel eten als ontbijtmedicijn en zogenaamde vers fruitsap van Hero waar eigenlijk kunstmatig appelsap in zit. Eet smakelijk!

 

 

Ook interessant voor je:

One thought on “De vleesgeworden waarheid van de voedselindustrie

  • 28 april, 2014 at 16:51
    Permalink

    De vleesgeworden waarheid van de voedselindustrie heeft volgens mij alles te maken met marketing. Producten worden neergezet als gezond, ambachtelijk, zonder vet of suiker. Weggelaten wordt de vermelding van de hoeveelheid suikervervangers en de kleur- en smaakstoffen. en wie maken die verpakkingen en billboards met gelukkige mensen die ‘lekker’ eten en drinken…: Marketingmanagers. Tijd dat het begrip ‘transparancy’ een deel gaat uitmaken van de eerder genoemde waarheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.