Column: Het leed dat lijn 12 heet

Oud-burgemeester Aleid Wolfsen ervaart het reizen met lijn 12
Oud-burgemeester Aleid Wolfsen ervaart het reizen met lijn 12

De buslijn tussen het Centraal Station en de Uithof is de drukste buslijn van Nederland. De felle lampen op de bus laten tegenwoordig moeilijk zien waar de rit naartoe gaat en over welk nummer het gaat, maar het is Lijn 12(s) richting te Uithof. De allergrootste bussen die beschikbaar zijn in Nederland worden ingezet. Tijdens de spits rijden ze op de lopende band voor, om vooral studenten naar hun bestemming te brengen. Toch is de inzet niet voldoende en niet goed genoeg. 

 

De mensen die regelmatig met Lijn 12 reizen handelen middels een gedragscode. Kies tactisch je plek op het perron, sluit achter aan en niet zeuren tijdens het instappen. Iedereen ondergaat het zelfde leed, je bent niet de enige die de situatie hoogst onprettig vindt. Sommigen proberen het uit de weg te gaan door lijn 28 te pakken, maar deze sluiproute is inmiddels net zo populair als lijn 12. Kortom; we moeten er mee om zien te gaan. Een tramlijn moet er komen om de enorme toestroom studenten zo snel mogelijk te verplaatsen. Mijn verbazing is, waarom is jaren geleden niet begonnen aan de aanleg van de tramlijn?

Utrecht is de hardst groeiende grote stad en een groot aandeel hebben studenten hier in. Jonge mensen blijven in Utrecht wonen en kopen dan in bijvoorbeeld Leidsche Rijn een huis. Als de woningnood niet zo hoog was zouden nog veel meer studenten in de stad wonen. Financieel heeft de stad een groot voordeel van de studenten, maar wat krijgen de studenten er voor terug? Wanneer wordt er weer eens in de student geïnvesteerd?

De ‘lijn 12-situatie’ wordt steeds nijpender. De gedragscode wordt moeilijk te hanteren, op De Weg Tot De Wetenschap vormen dagelijks files die grotendeels wordt gevormd door Lijn 12-bussen. Deze situatie zal zo blijven tot tenminste 2018, want dan kunnen we gebruik maken van de tramlijn. Het is te hopen dat de Lijn 12-bussen niet gelijk verkocht worden, want een defecte tram betekent een geblokkeerde tramlijn. Een realistisch probleem dat de tramlijn naar Nieuwegein al een paar keer heeft ondervonden.

 

 

Ook interessant voor je:

3 thoughts on “Column: Het leed dat lijn 12 heet

  • 16 januari, 2014 at 18:11
    Permalink

    En Bas, fietsen is inderdaad de beste, leukste, gezondste en snelste oplossing!

  • 16 januari, 2014 at 18:11
    Permalink

    ‘Leuk’ om die drukte eens van bovenaf te zien. Allemachtig, ik dacht al dat het niet normaal is die drukte… Dat blijkt dus ook echt zo te zijn. Ik snap daarom ook niet waarom er op zulke drukke momenten niet gebruik wordt gemaakt van vier of vijf bussen achter elkaar. Er staan namelijk genoeg bussen te wachten die kunnen worden ingezet. Maarja, dat moet een buschef regelen. Die mensen mogen nog wel eens even een keer goed worden geïnstrueerd!

  • 15 januari, 2014 at 11:48
    Permalink

    Vroeger, toen ik nog in Zuilen woonde, ging ik ook wel eens met de bus naar de Uithof. De reis verliep via CS en ik moest dus ook bus 12 pakken. Wanneer mijn les dan om 8:30 uur begon zorgde ik altijd dat ik rond 7:45 uur op school was om op die manier de drukte te mijden. Dat werkte goed. Als ik geluk had was ik in de middag klaar want ook op dat tijdstip is het niet druk. Later zag ik toch echt het ligt en ging fietsen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.