Verbouwing sneltram Utrecht 2014

Bron Wikipedia
Bron Wikipedia

In de zomer van 2014 gaat het verbouwen van de trams in Utrecht weer van start. Bestuur Regio Utrecht (BRU) heeft besloten de trambaan tussen Kanaleneiland Zuid en de Remiseweg in Nieuwegein te vernieuwen. Hierdoor zal er geen tramvervoer mogelijk zijn tussen Utrecht en Nieuwegein.

De werkzaamheden zullen plaatsvinden in de zomervakantie (20 juli tot 30 augustus 2014). In die periode zullen er minder mensen last ondervinden van de vernieuwing. Ook wordt het reizigers geadviseerd om de bus te pakken. Na de vernieuwing kan de trambaan er weer voor de volle dertig jaar tegenaan.

In 2012 deed de BRU ook een soortgelijke poging. Hierbij werd de trambaan tussen Utrecht en IJsselstein vernieuwd. In die tijd heeft dat veel problemen opgeleverd, doordat de werkzaamheden veel langer duurden dan gepland was. Daarnaast werken er duizenden Nieuwegeiners en IJsselsteiners in Utrecht en zijn dus afhankelijk van de tram.

Geschiedenis

De tram in Utrecht is al 125 jaar oud. In 1879 ging de paardentram van start. Deze tram diende als vervoerder tussen Utrecht, de Bilt en Zeist. Hierdoor kon de mens sneller vervoerd worden. In de 1906 kwam de eerste elektrische tram door de komst van de elektriciteitscentrale. De tramindustrie groeide met volle macht. In 1921 kon men gebruik maken van vijf tramlijnen. Ook verdween de paardentram en nam de elektrische tram de overhand. Door het uitbreiden van de tramlijnen werden buitenwijken als Rivierenwijk, Wilhelminapark en Elinkwijk verbonden aan de binnenstad.

De sneltram

In 1983 kwam de sneltram tussen Utrecht en Nieuwegein opkomst. Later werd dit traject uitgebreid naar IJsselstein. De trams die zijn ingezet op dit traject zijn tweedehandse trams uit Wenen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.