Organiseer openbaar vervoer tijdens spitsuur beter

Zucht. Een nieuwe dag. Een nieuwe treinreis waarbij je geluk hebt als je een plekje op de stang van de deur weet te bemachtigen om je het komende half uur op onderuit te laten zetten. Een nieuwe uitdaging om van je perron van aankomst veilig over te steken naar de bushalte van lijn 12. Een nieuwe poging om een plekje te bemachtigen in deze tweevoudige harmonicabus…

Bron: Dub UU
Bron: Dub UU

Het is geen nieuw verschijnsel, maar wel dé frustratie van menig student aan de Uithof die niet op kamers woont in Utrecht. Elke dag weer hetzelfde liedje, terwijl je op het grootste station van Nederland wel een betere organisatie zou verwachten. Het werd jaren terug goed uitgedacht. Een grootschalige campus aan de rand van de stad, die in de loop van de jaren steeds verder zou uitbreiden. Tot dat we momenteel zitten op ongeveer een half miljoen mensen die elke dag vanuit Utrecht Centraal erheen moeten reizen. En over dat reizen was nou juist niet zo goed nagedacht. Ineens kwam het plan door een tramlijn het station en de campus met elkaar te verbinden. Maar dat idee kwam een tikkeltje te laat, aangezien deze pas vanaf 2018 rijdt en er nu al elke dag problemen zijn in-en uitstappen. Het is dan ook de vraag waarom deze bussen tijdens de spitsuren niet om de twee minuten rijden in plaats van om de vijf minuten.

Dan het vernieuwingsproject van Utrecht Centraal zelf, wat werd opgezet om nóg meer mensen aan te trekken. Het stationsgebied werd weliswaar uitgebreid, maar ook hier zijn de onvermijdelijke gevolgen over het hoofd gezien. Tijdens het spitsuur bewegen zich door de stationshal twee zwermen van mensen met laptoptassen en rugzakjes: richting de Jaarbeurs en richting het busplatform. Zie maar eens die zwerm over te steken, dat gaat bijna niet lukken. De zwerm piekert er namelijk niet over om te stoppen voor een sukkelige student als jij met haast. Pech voor jou. En bij jouw poging de menigte te doorkruisen bots je onvermijdelijk tegen de een of ander op, of word je als je klein bent, gewoon omver gelopen.

Dit moet beter organiseerbaar zijn. Wat bijvoorbeeld te denken van een soort loopbanen? Met de bijbehorende in- en uitvoegstroken. Misschien ook een aparte strook voor de mensen die met haast wat harder lopen, en een voor bejaarden en moeders met kinderen die niet zo hard kunnen lopen?  Of een aparte loopband net zoals op Schiphol, maar dan wel met diverse uitstapmogelijkheden. Er zijn zoveel dingen te bedenken!

Dus Gemeente Utrecht, denk nou eens niet alleen aan je grootstedelijke imago maar ook aan de gebruikers van de netwerken zelf. Want fijn reizen, dat trekt pas mensen aan.

 

Om je een hart onder de riem te steken: het kan altijd erger. Denk maar eens Tokyo, die heeft het drukste openbaar vervoernetwerk van de hele wereld. Daar is het een kwestie van aanstampen en vechten om de schaarse levenslucht in de trein of metro. Bekijk hieronder hoe het er aan toe gaat:

 

anouschka te lintelo

Vierdejaars studente Journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht.

One thought on “Organiseer openbaar vervoer tijdens spitsuur beter

  • 18 maart, 2014 at 09:26
    Permalink

    Echt bizar dat filmpje! Dat mensen dat willen!! En ook nog eens levensgevaarlijk!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.