Rood en groen: werk aan de winkel!

Stel je voor: je bent vrouw van een fruitboer en hebt altijd de rol van huismoeder op je genomen en je weinig bemoeid met het agrarische bedrijf van je man. Maar nu zijn je kinderen volwassen en zou je graag willen meewerken op het land van je man. Deze is echter zo gewend aan het alleen runnen van zijn bedrijf, dat hij niet goed weet hoe hij jou erbij kan betrekken. Bovendien betrappen jullie jezelf erop nogal veel te kibbelen 
tijdens het samenwerken. Hoe los je dat dan op?

Daar bedacht het bedrijf My Motivation Insights een oplossing voor: de kleurentest. Door middel van zestien vragen te beantwoorden wordt er een profiel van jouw persoonlijkheid geschetst waardoor je inzicht krijgt
in jouw drijfveren op de werkvloer. Tijdens de bijeenkomt ‘Zij maakt het verschil’ van LTO Noord Vrouw 6 maart in Utrecht werd hier nader op ingegaan. De kleurentest is gebaseerd op het model van drijfveren dat de Amerikaanse psycholoog Clarence Graves in 1971 na jarenlang onderzoek heeft geformuleerd.  Zo staat rood bijvoorbeeld voor kracht. Mensen met een rood profiel reageren snel en impulsief, maar kunnen wel goed knopen doorhakken. Hun valkuilen wantrouwen en overreactie. Een rood persoon heeft over het algemeen de neiging een groen persoon te overstemmen, omdat deze mensgericht is en overal over een discussie wil voeren.

Tijdens de bijeenkomst herkenden veel (toekomstige) boerinnen zich in het profiel wat ze voorgeschoteld kregen. Maar nu rest de vraag: hoe kun je bepaalde karaktertrekken dan veranderen voor een betere samenleving? Deskundige Paul Gerritsen: ‘Je hoeft ze niet per se te veranderen. Maar het gaat erom dat je inzicht hebt in je karaktertrekken en drijfveren. Zodat je snapt hoe je partner reageert op jou en welke zaken hij of zij belangrijk vindt en welke jij minder. Daar kan je dan samen over overleggen.’

 


Kleurentest

Ook interessant voor je:

anouschka te lintelo

Vierdejaars studente Journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.