Vragen over milieuzone Utrecht

Op 1 januari 2015 mogen dieselauto’s die voor 2001 gebouwd zijn, de binnenstad van Utrecht niet meer in. Ondanks veel protest van verschillende organisaties is toch besloten om de milieuzone in te voeren. Nu de invoering van de milieuzone steeds dichterbij lijkt te komen, begint te twijfel binnen de gemeenteraad toe te slaan. 

Ondanks de protesten van verschillende autoclubs (waaronder de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club, KNAC) werd het toch doorgevoerd: De milieuzone in Utrecht.
Een maatregel die dieselauto’s -en bestelbussen- van 15 jaar en ouder verbiedt om zich in het centrum van Utrecht te begeven. In veel steden van onze oosterburen is een dergelijke milieuzone al lang ingevoerd. In Berlijn, bijvoorbeeld, mogen oudere auto’s (bouwjaar voor 2001) al sinds 2008 de binnenstad niet meer in.

In Nederland gold al langer een milieuzone voor vrachtauto’s. Maar Utrecht is de eerste Nederlandse stad waar nu ook vervuilende dieselauto’s uit het centrum geweerd zullen worden.

De milieuzone in Utrecht, per 1 januari 2015.
De milieuzone in Utrecht, per 1 januari 2015.                       Bron: Gemeente Utrecht

De invoering van de milieuzone komt steeds dichterbij, en het aantal vragen in de gemeenteraad groeit. VVD en CDA hebben bij het college om helderheid gevraagd. André van Schie, VVD, legt ons uit waarom hij snel meer duidelijkheid wil.


Het college van Burgemeester en Wethouders heeft nog zo’n drie weken de tijd om de vragen van meneer Van Schie te beantwoorden. De landelijke discussie begint pas net. Op 1 oktober heeft de Tweede Kamer besloten zich te buigen over de verkeersborden kwestie. Het punt is op de agenda gezet voor de algemene Wegverkeer en verkeersveiligheid bijeenkomst op 9 oktober. Meer duidelijkheid zal daarna snel volgen.

De twijfel over de milieuzone heerst niet alleen bij VVD en CDA, maar ook Peter Staal (directeur KNAC) is tegenstander van het plan. Hij laat weten:  “De KNAC (Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club) is een tegenstander van milieuzones voor personenauto’s. Dit omdat het hoge kosten met zich meebrengt. Ook vinden we het erg ‘dubbel’. De klassieke auto’s weren, terwijl de streek- en stadsbussen ondanks de recente inspanningen ‘gewoon’ de grote vervuilers zijn in de stad. Wij zien dit soort auto’s als rijdend cultureel erfgoed. Het vernietigen ervan is net zo fout als je Utrechtse middeleeuwse binnenstad gaat slopen omdat de huizen niet aan de moderne milieulabels voldoen.”

In onze negende uitzending nog veel meer over de invoering van de milieuzone.

[Toevoeging 28-10-2015]

Inmiddels is gebleken dat de invoering van de milieuzone nog even op zich laat wachten. De invoering van de milieuzone is uitgesteld, omdat de verkeersborden inderdaad niet duidelijk en ook niet op tijd af konden zijn.

 

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.