Techniek voor de Tour

Op 4 juli start de Tour de France in Utrecht. Een kijkje nemen wordt volgend jaar dus wel heel gemakkelijk. Tenminste, als je de wielrenners kunt herkennen als ze zo snel voorbij flitsen. Maar daar heb je tegenwoordig hele geavanceerde technieken voor. Dat was ondermeer de horen bij het Café du Tour. Verschillende IT-bedrijven pitchen hier hun ideeën om de kijker nog dichter bij de wielersport te brengen, oftewel: fan engagement.

Google Glass

Voor de kijker langs het parcours is er extra informatie beschikbaar via een Google Glass. Je kijkt hiermee door de bril naar de tour, terwijl er in de bovenhoek extra details worden weergegeven. Dit kan bijvoorbeeld gaan over welke renners er bij jou in de buurt zijn of wie het zijn als ze voorbijkomen. Je kan ook alvast op de bril de live beelden bekijken als ze nog niet bij jou in de buurt zijn. Bij Café du Tour testte ik de Google Glass zelf uit. Het is wel even wennen, maar ik kan me voorstellen dat dit voor de kenners echt wat toevoegt aan de beleving van de sport.

B3fA3qmIUAAPpKL

 

Live Performance applicatie

Ook voor voor je telefoon er iets nieuws ontwikkeld: de Live Performance Application van Nspyre. Via deze applicatie kunnen de kijkers onder andere de hartslag, hoogte en positie van de renners bekijken. Deze informatie wordt verzameld in een zendertje op de fiets van de renners en vervolgens naar de applicatie gestuurd. Afgelopen zomer werd de applicatie voor het eerst getest bij Wielrenner Bobbie Traksel, in dit filmpje van Omroep Brabant wordt uitgelegd hoe het precies in zijn werk gaat.

Er zijn dus genoeg mogelijkheden om nog meer te weten te komen over de sporters tijdens de wedstrijd. De vraag is alleen of de kijker wel altijd behoefte heeft aan sportinformatie via een Second Screen. Uit onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau NPD blijkt dat 87% van de kijkers in de VS wel een Second Screen gebruikt, maar slechts 47% wordt gebruikt te ondersteuning van ‘the first screen’. Als ze het wel als ondersteuning gebruiken is het vooral om iets op internet te zoeken of reclames te bekijken en niet om op de bijbehorende app extra actuele informatie te verkrijgen. De verdeling van de aandacht betrokken Second Screener is als volgt:

Of de vernieuwingen van het Café du Tour ook echt een doorslaand succes zouden worden zal in de praktijk nog moeten blijken, deze informatie ook nooit eerder beschikbaar geweest dus het effect op de wielerliefhebbers is nog niet bekend. Het werkt in ieder geval wel mee aan het transparanter maken van een sport die niet altijd zo transparant is geweest.

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.