Het behoud van de winkelstraat

Een hedendaagse winkelstraat in Utrecht. Bron: Simone Bouwmeister
Een hedendaagse winkelstraat in Utrecht. Bron: Simone Bouwmeister

Snel wat via internet bestellen is tegenwoordig heel normaal. Van de wekelijkse boodschappen tot medicijnen. In 2013 winkelden er al bijna 10 miljoen Nederlanders via internet en begin 2014 stond er 9% van de winkelpanden leeg. De fysieke winkelstraat kan volgens branchebedrijf Inretail in de toekomst wel blijven bestaan, maar er moeten wel maatregelen getroffen worden.

In rapporten zoals ‘het nieuwe winkelen‘ en ‘Shopping 2020‘ geven zij aan wat er veranderd moet worden in de winkelstraat om de strijd met online winkelen aan te kunnen.

Shoppen 2020
Inretail verwacht dat in 2020 de ervaring van het winkelen centraal staat. De binnenstad zal er volgens hen anders uitzien, maar met ‘vertrouwde elementen’. Inretail deelt de winkelstraat in in vijf subcategorieën:

Suprise & Shop
Suprise & shop staat zoals de naam al zegt, voor verrassing in de binnenstad. Kleine verrassingen zijn niet genoeg voor 2020, er wordt gesproken over verrassingen op pretparkniveau.

Travel & Shop
Travel & Shop staat voor de goede verbinding tussen steden. Ook gaat het over de consument verleiden om langer in het centrum te blijven. ‘Innovatieve verkoopautomaten waar communicatie via interactieve video’s en touchscreens plaatsvindt’, moeten volgens Inretail hier voor zorgen.

Story & Shop
Op plekken waar tijdelijke evenementen plaatsvinden liggen volgens de brancheorganisatie veel kansen voor de retail. Onder tijdelijke evenementen worden onder andere popconcerten verstaan. Ook pop-up stores sluiten volgens het rapport goed aan op story&shop.

Work & Shop
Waar volgens Intretail nog veel retailwinst te behalen is, is op locaties zoals kantoren, universiteitscampussen en ziekenhuizen. Ook worden micromarkten genoemd als een goed concept wat aansluit op deze categorie. Micromarkten worden uitgelegd als onbemande, op een netwerk aangesloten gemakswinkels, bestaande uit een verzameling open schappen, koelers voor drank en versartikelen en diepvriezers.

Service & Shop
Service & Shop staat voor service dicht bij huis, verbetering van winkelcentra in de wijk en contacten tussen buurtbewoners stimuleren.

De bedoeling van de subcategorieën is dat er een verbinding ontstaat tussen kunst, cultuur, horeca, diensten en retail.
Opvallend is het feit dat retail als laatste wordt genoemd in dit rijtje. Inretail laat met Shopping 2020 zien dat de nadruk in de toekomst niet meer ligt op alleen het winkelen, maar om de beleving er om heen.

Het nieuwe winkelen
Dat een plan zoals shopping 2020 niet altijd een succes hoeft te worden, bewijst het project ‘het nieuwe winkelen’. In 2011 werd dit concept in Veenendaal met goede hoop voor de toekomst ingevoerd. Afgelopen oktober schreef de NOS dat het ‘nieuwe winkelen al weer uit is’. De nadruk bij het concept ‘het nieuwe winkelen’ werd gelegd op technische ontwikkelingen zoals apps, digitale klantenkaarten en gratis wifi in de winkelstraat. De reden dat NOS de conclusie trok was omdat veel winkeliers in Arnhem, Den Bosch, Waalwijk, Alkmaar en Enschede zich terugtrokken uit het project.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Kijk dan de uitzending terug.

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.