‘Balans is het codewoord’

In de derde aflevering van CampusTalk namen we een kijkje in het leven van Luciëlle Verhoef. Zij is pas 11 jaar, maar kickbokst op hoog niveau. Dat houdt in dat zij zo’n 5 keer per week in de boksschool te vinden is. Daarnaast houdt deze jonge topsporter zich ook veel bezig met voeding. Letten op je gewicht is niet iets waar kinderen van 11 jaar normaal mee bezig zijn. Personal trainer Urmila ter Wielen legt uit hoe topsportende kinderen het best om kunnen gaan met voeding.

Bij Move2Ur begeleidt Urmila ter Wielen onder anderen mensen die af willen vallen. Naar haar mening zouden kinderen in eerste instantie niet bezig moeten zijn met afvallen. ‘’Als kinderen echt overgewicht hebben, kunnen zij op dieet gaan. Die kinderen eten vaak dusdanig veel, daarom vallen zij snel af als je hun voedingspatroon aanpast.’’

Luciëlle Verhoef - 11 jaar en bazin van de boksring
Luciëlle Verhoef – 11 jaar en bazin van de boksring

Balans

Bij topsportende kinderen ligt dit echter anders. Kickbokster Luciëlle is nooit echt bezig met afvallen, maar let wel op haar voeding als er een wedstrijd op de planning staat. Zij moet dan namelijk onder de 40 kilogram wegen om mee te mogen doen in haar leeftijdscategorie en gewichtsklasse.

Volgens Urmila ter Wielen is het voor een topsportend kind belangrijk om een normaal voedingspatroon te behouden. ‘’Natuurlijk kan je rekening houden met wat je in je mond stopt, maar het gaat vooral om een goede balans. Weinig geraffineerde suikers eten is het belangrijkst. Die zitten bijvoorbeeld in snoep en zoet broodbeleg. Deze suikers halen je energielevel naar beneden en dat is natuurlijk niet handig voor een topsporter.’’


Koolhydraten en eiwitten

Personal trainer Umila ter Wielen
Personal trainer Umila ter Wielen

Naast het vermijden van geraffineerde suikers heeft Ter Wielen nog een andere tip voor jonge topsporters. ‘’Topsport kost ontzettend veel energie, dus topsportende kinderen hebben koolhydraten en eiwitten nodig. Je moet hierbij denken aan brood, zuivelproducten en bijvoorbeeld noten en kaas.’’

Als het aan de personal trainer ligt, kan Luciëlle met dit voedingspatroon dus prima blijven kickboksen op dit niveau. ‘’Even wat beter op je voeding letten als je naar een wedstrijd toe traint, is helemaal niet erg. Het is voor niemand slecht om snoep en suikers even te laten staan, dus ook niet voor kinderen. Wat ik topsportende kinderen nog wel wil meegeven, is dat ze niet te weinig moeten eten. Sporten kost veel energie en kinderen verbruiken veel energie. Voldoende eten is dus belangrijk.’’

Wil je het item over Luciëlle en haar leven als jonge topsporter nog eens terug zien? Klik dan hier.

Wil je Luciëlle in actie zien tijdens een van haar wedstrijden? Kijk dan naar onderstaande video.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.