Stoplichtvervuiling in Utrecht

Uitstoot (CC BY-NC-ND 2.0) | JT |www.TheEnvironmentalBlog.org
Uitstoot (CC BY-NC-ND 2.0) | JT |www.TheEnvironmentalBlog.org

Wachten voor een stoplicht, het is niet alleen vervelend maar het kan ook een hoop milieuvervuiling en gezondheidsschade opleveren. Over het algemeen staan we niet voor niets voor een stoplicht, maar er zijn ook situaties waarbij iedereen overbodig stil lijkt te staan. Jaarlijks rijden er enorm veel auto’s door Utrecht, als een aanzienlijk deel van deze auto’s onnodig stil komt te staan voor een rood licht, dan ontstaat er onnodige luchtvervuiling. De gemeente start een stoplichtenmeldpunt, hier kan iedereen stoplichten melden die irritaties opwekken of overbodig zijn.

De gemeente zal naar aanleiding van de meldingen kijken of de stoplichten aangepast kunnen worden of helemaal kunnen verdwijnen. Als de stoplichten aangepast worden, dan zal er vooral naar moeten worden gekeken hoe we de verkeersstromen beter aansturen.  “Een reactief systeem zou het beste zijn” vertelt Vincent Oldenborg, oud raadslid voor Stadspartij Leefbaar Utrecht. Die partij had in 2008 al een meldpunt voor stoplichten op de website staan. “Een reactief systeem zal zich aanpassen aan het aanbod van voertuigen en fietsers.” Dat zal dus een goed systeem zijn om irritatie te voorkomen, daarnaast wordt zo de grootste verkeersstroom als eerste weggeleid. Als die grootste verkeersstroom fietsers zijn, dan levert dit alleen niet veel op voor het milieu. “Je kunt ook kijken naar de snelste verkeersstromen en daar op in spelen. Als je twintig fietsers of wandelaars vergelijkt met twintig auto’s, dan zijn de fietsers en wandelaars veel sneller weggewerkt.” Deze oplossing zou wel winst voor het milieu kunnen opleveren omdat je de stoplichten zou kunnen aanpassen zodat auto’s vaker of langer groen hebben. Fietsers en wandelaars hebben immers minder lang nodig. “De stoplichten kunnen we ook vroeger op de avond op knipperen zetten.” Hierdoor staan auto’s niet onnodig stil in de avond en dat neemt niet alleen een hoop irritaties weg, maar dit scheelt ook een hoop voor het milieu.

Vooral die laatste maatregel zou wel ten kosten kunnen gaan van de verkeersveiligheid. Nu moeten de bestuurders zelf de voorrang bepalen. Een niet goed afgesteld verkeerslicht zorgt echter ook voor gevaarlijke situaties. In Utrecht rijden fietsers erg vaak door rood omdat er toch niets aankomt, dat levert ook gevaarlijke situaties op.

https://youtu.be/E047z0FEjmU?t=7m44s

Volgens Peter Jan Kleevens van de Gemeente Utrecht, zijn de verkeerslichten echter al ingesteld om verkeersstromen te detecteren. “In de weg en in het fietspad zijn lussen geslepen. Die kun je zien als grote vierkanten voor de stopstrepen. En ook op enige afstand van de stopstrepen. Dat zijn windingen van koperdraad, eigenlijk grote spoelen. Als daar metaal overheen gaat omdat er bijvoorbeeld een auto of fiets passert, dan wordt er een stroompje in de windingen opgewekt. Dit wordt herkend door het stoplichtautomaat. Op die manier weet de automaat of er een auto of fiets staat te wachten.” Dit werkt echter maar voor een deel want alleen de hoeveelheid auto’s wordt gemeten. Een fiets wordt ook niet altijd meer herkend omdat deze tegenwoordig lang niet altijd meer van staal is. Daarom worden er drukknoppen bij de stoplichten geplaatst. Deze zien echter niet het verkeersaanbod.

Voor de gemeente Utrecht spelen er een aantal overwegingen bij het afstellen van een stoplicht. Zo wordt er in de eerste plaats gekeken naar waar het stoplicht zich bevindt. Een stoplicht in het centrum zal niet gunstiger worden afgesteld voor auto’s omdat er in het centrum een beleid is dat het gebruik van auto’s ontmoedigt. Op de rondweg is dit echter een ander verhaal, hier is het minder gunstig voor fietsers omdat auto’s  hier zo snel mogelijk moeten worden doorgevoerd. In elk geval telt dat het openbaar vervoer prioriteit geniet.

Er is natuurlijk ook nog een andere kant die mogelijk nadelig is voor het milieu, als we de verkeerslichten beter afstellen. Dit kan namelijk ook zorgen dat het rijden in de stad aantrekkelijker wordt. Dat leidt weer tot meer auto’s, meer uitstoot en grotere verkeersstromen.

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.