“Met name jonge werknemers zijn liever mobiel dan luxe”

Dat mensen minder vaak de auto moeten pakken wordt regelmatig in een campagne geroepen. Het promoten van fietsen of het openbaar vervoer kan echter op meer manieren dan door reclamecampagnes. Het advocatenkantoor Van Benthum & Keulen heeft zich aangesloten bij U15, een netwerk dat de mobiliteit van Midden-Nederland op een duurzame manier wilt bevorderen

In de uitzending lieten we zien hoe de app Ring-Ring wordt ingezet in de ‘gezond op pad‘ door de Natuur Milieu Federatie Utrecht(NMU). De NMU maakt in de campagne ook gebruik van het netwerk U15. Het advocatenkantoor Van Benthum & Keulen is lid van dit netwerk. Directeur Johan Koggink is lid van dit netwerk. “Wij hebben ons bij U15 aangesloten omdat het doel van de organisatie ons erg aansprak. Ook wij willen dat alles goed bereikbaar blijft maar tegelijkertijd ook leefbaar moet zijn. Mede hierom besteden wij veel aandacht aan fietsen.”

Het kantoor van Van Benthem & Keulen advocaten
Het kantoor van Van Benthem & Keulen advocaten

Het advocatenkantoor heeft er bijvoorbeeld met de verbouwing van de voorkant van het kantoor rekening mee gehouden dat er genoeg ruimte moet zijn. “We hebben een nieuwe oprit met extra fietsplaatsen. De fietsenstalling stond bij ons vaak vol en ook de huidige fietsenstalling is druk.” Dat de fietsenstalling vol is komt volgens Koggink mede door de regelingen van het bedrijf. “Eerst kon je bij ons met fiscale voordelen een fiets aanschaffen. Nu mag dat helaas niet meer. We krijgen echter wel een kantoorfiets.” De kantoorfiets komt er met name voor de korte stukjes. Net als de gezond op pad campagne ziet Johan een groot voordeel in het fietsen van die afstanden. “We merkten dat veel afstanden door advocaten niet zo ver zijn. Vanaf ons naar de rechtbank bijvoorbeeld. Dan is een fiets gewoon een stuk handiger. Je bent mobieler, staat niet vast in het verkeer en daardoor kun je snel bij de rechtbank zijn.”

Dat korte ritjes sneller zijn op de fiets bewees de Natuur Milieu Federatie Utrecht eerder met een race tussen auto en fiets:

Ondanks dat de advocatuur bekent staat als een beroep waarin status een grote rol speelt, maakt dat voor de fietsende werknemers niet uit volgens Koggink. “Dat is bij ons echt een non-issue. Vroeger was het nog wel zo dat het hebben van een chique auto een rol speelde maar zeker bij de jongere werknemers speelt dat geen rol meer. Die zijn liever mobiel dan extra luxe.”

Als fietspromoter heeft het advocatenkantoor nog een speciale tour actie op 28 juni aanstaande. “Een aantal mensen hadden het initiatief om als groep deel te nemen aan een soort

Het door VKB ontworpen wielershirt
Het door VKB ontworpen wielershirt

deze rit. Hier kon je je als bedrijf voor inschrijven. Zij fietsen dan minimaal 75 kilometer in een soort peloton. Daar wordt druk voor getraind. Bijvoorbeeld een aantal werknemers van ons fietst nu vanuit Amsterdam naar het kantoor om zo te trainen. Als bedrijf leveren wij de shirts en ook relaties van ons zijn uitgenodigd. Inmiddels fietsen we met een groep van 40 man.”

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.