Utrecht geen echte fietsstad door komst tram

Vanaf 2018 is het zover. Dan wordt de nieuwe Uithoflijn in gebruik genomen. Maar met de komst van die nieuwe tramlijn komt er ook een extra gevaar bij in Utrecht. Want veel Utrechters zijn helemaal niet gewend aan trams in de stad. Volgens verkeersdeskundige Max van Kelegom wordt met name met de fietsers onvoldoende rekening gehouden.

Max van Kelegom - Verkeersdeskundige
Max van Kelegom – Verkeersdeskundige

De contouren van de nieuwe tramlijn beginnen langzaam zichtbaar te worden. Binnen drie jaar moet het project zijn afgerond. Tegelijk met deze veranderingen heeft de gemeente Utrecht ook de ambitie om dé fietsstad van de wereld te worden. En juist daardoor ontstaan er problemen. Max van Kelegom, verkeersdeskundige denkt dat de gemeente bij het bouwen van de nieuwe tramlijn de fietsers uit het oog verliest. ‘Als je bijvoorbeeld naar de kruising van de Weg tot de Wetenschap met Platolaan kijkt zie je dat het fietsverkeer ondergeschikt is geraakt. Eerst komen de trams en auto’s en daarna pas de fietsers’, zegt van Kelegom.

Dit is volgens de deskundige niet het enige probleem waarmee de stad te maken krijgt. Wanneer je naar Amsterdam en Den Haag kijkt zie je dat de trams daar al dagelijks met (bijna-) ongelukken te maken hebben. ‘Waar extra verkeersdeelnemers zijn, is er meer kans op ongelukken. Verkeersongelukken met trams in Utrecht kun je dan ook niet voorkomen. De trams zijn ook zwaarder dan bijvoorbeeld bussen. Dat betekent meer massa die afgeremd moet worden. Dus wanneer zich een gevaarlijke situatie voordoet, kan de tram minder snel stoppen dan bijvoorbeeld een bus. Daarnaast, als er een ongeluk plaatsvindt is de kans op ernstig letsel veel groter’, zegt Kelegom bezorgd.

Ondanks dat de gemeente, door de tram zoveel mogelijk af te scheiden van het andere verkeer, maatregelen heeft genomen om ongelukken in de toekomst te voorkomen, blijft het volgens de verkeersdeskundige oppassen geblazen. ‘Het is een kwestie van tijd voordat de Utrechters echt gewend zijn aan de aanwezigheid van trams in het verkeer’, meent Max van Kelegom.

Bron uitgelichte afbeelding: Wikipedia Commons

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.