‘Bedrijven moeten menselijk zijn op sociale media’

‘Het internet

Diederik Broekhuizen (Bron: privéfoto)
Diederik Broekhuizen (Bron: privéfoto)

is oneindig en een plek waar de hoogtepunten van de sociale media worden opgesomd, is er niet.’ Met deze gedachte in zijn achterhoofd richtte Diederik Broekhuizen Debestesocialmedia.nl op. Wat begon met een grapje op Tumblr ‘liep uit de hand’ en werd een goed bezochte site.

Een grote fout die door bedrijven wordt gemaakt is dat ze niet luisteren naar hun doelgroep, vertelt Broekhuizen. ‘Op sociale media communiceer je met je vrienden en als bedrijven je willen bereiken, moeten ze ook menselijk met je communiceren. In plaats van hun producten aanbieden, moeten ze de dialoog met hun klant aangaan.’

Omdat het internet zo ontzettend groot is, richt ik me vooral op bedrijven. Dit komt doordat ik ook trainingen geef aan bedrijven over hoe ze het beste kunnen omgaan met sociale media.’  Op de vraag welk voor de hand liggende tip bedrijven snel over het hoofd zien, is het antwoord simpel: ‘Een bedrijf denkt vaak erg bedrijfsachtig. De vraag die ik dan ook stel is: ‘Zou je het zelf liken of interessant vinden?’ Vaak valt na het beantwoorden van deze vraag al tachtig procent van de ideeën af. Hierbij komt natuurlijk wel dat het ook per bedrijf verschilt. Een advocatenbureau zal sneller zakelijk zijn dan de lokale warme bakker.’

Elk jaar organiseert De Beste Social Media de Social Media Awards. Dit jaar was de grote winnaar Cool Blue. ‘Cool Blue is een meester in persoonlijk en menselijk communiceren. Alle medewerkers hebben een gezicht op de website. In alle content die wordt gemaakt, zitten de medewerkers. Zelfs de directeur reageert op berichten. Ze zijn niet bang om zichzelf te laten zien en dit is hun handelsmerk. Vooralsnog is Cool Blue het enige internetbedrijf dat zó persoonlijk is.’

Een voorbeeld van de persoonlijkheid van Cool Blue zie je hieronder.

Coolblue bezorgt alles...(Bron: debestesocialmedia.nl)
Coolblue bezorgt alles…(Bron: debestesocialmedia.nl)

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.