De beste voorbereiding op een hardlooptraining

In uitzending 10 van CampusTalk lente 2015-2016 hebben we het verhaal gezien van Eleanor Crick. Ze heeft besloten te gaan hardlopen toen haar depressie terugkwam. Op haar blog deelt ze haar ervaringen. Vandaag besteden we aandacht aan het ontbijt voor een hardlooptraining.

Het is iets dat vaak wordt gezegd: vergeet niet te ontbijten, het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Eleanor schrijft op haar blog dat iedereen voor zichzelf moet bepalen of je voor of na het sporten ontbijt. Zelf ontbijt ze liever voor ze gaat sporten, om honger tijdens de training te voorkomen. Ze eet dan wel iets lichts: een banaan, cracker of een eiwitreep. Een ander voorbeeld voor een licht ontbijt vinden we op deze website, het welbekende kommetje yoghurt met wat fruit.

Gele energieboost

Net zijn de bananen al even ter sprake gekomen. Uit een lijst van Time Magazine blijkt dat een banaan ook nog eens super gezond is. Even gauw een banaan eten voor je een rondje gaat hardlopen is dus niet alleen goed voor je energielevel, maar doet dus veel meer dingen voor je. En heb je nou geen zin in een banaan maar meer in een smoothie, dan helpt dit recept misschien wel.

Havermout

Veel sporters zweren bij havermout. Wie het wel eens heeft gegeten, zal kunnen bevestigen dat het langer voelt of je ‘vol’ zit. Daarnaast zet je het ook nog eens super snel op tafel én er zijn heel veel variaties mogelijk.


Bij lange afstanden is het aan te raden om ook tijdens het lopen iets te eten. In voorbereiding op de (halve) marathon van Utrecht test Eleanor eten voor tijdens het hardlopen. Haar ervaringen lees je hier.

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.