Het Max Verstappen-effect

“Johee, johoo”, waren de woorden van Formule 1-commentator Olav Mol toen Max Verstappen op 15 mei over de finish kwam. De 18-jarige coureur won in Barcelona voor het eerst in zijn leven een wedstrijd in de hoogste raceklasse. De overwinning maakte veel los in Nederland. Kartbanen werden drukker bezocht en veel meer mensen stemden af op Formule 1. Maar hoe is het Max Verstappen-effect ontstaan?

Red Bull Racing kwam op 5 mei met het opmerkelijke nieuws dat Verstappen midden in het seizoen over ging stappen naar hun raceploeg. Dat plekje ging ten koste van de Rus Daniil Kvyat, die een week ervoor met twee grote blunders zijn krediet kwijt was geraakt. Door het o-verstappen, betekende het voor Max dat hij in een auto terecht zou komen waarin hij races kon gaan winnen.

Na een week intensief testen en wennen mocht Verstappen op vrijdag de 13de in Barcelona zijn debuut maken in de zogenoemde RB12 (de naam van de Red Bull-auto). In de eerste vrije training eindigde de jonge Nederlanders zesde en later op de middag werd hij achtste. In de derde vrije training, een dag later, wist de zoon van Jos Verstappen een knappe vierde tijd te noteren.

Kwalificatie
De snelle tijden uit de vrije trainingen waren een voorbode voor de kwalificatie. Verstappen loste die belofte in door zich als vierde te kwalificeren voor de race. Met alleen de twee Mercedessen en zijn ploegmaat Daniel Ricciardo voor zich, had Max een goede uitgangspositie op een podiumplaats. Alleen met een beetje geluk was een overwinning in een Red Bull-auto mogelijk.

Dat geluk kwam een dag later tijdens de race. De coureurs waren amper een minuut onderweg of de twee Mercedessen tikten elkaar van de baan. Als het Max Verstappen zou lukken om zijn ploegmaat Ricciardo te verslaan én de twee Ferrari’s achter zich te houden, dan zou een overwinning heel dichtbij komen.

De race
Van Max is de racewereld risicovolle inhaalmanoeuvres en prachtige remacties gewend. Op het circuit van Barcelona-Catalunya won de Nederlander het op een andere manier. Zijn team koos ervoor om Max twee keer een pitstop te laten maken, waar andere teams ervoor kozen om een auto drie keer naar binnen te halen. Deze strategie leverde Verstappen flink wat tijdwinst op, maar daardoor zou het 18-jarige racetalent ook veel langer op oudere banden rijden. De gok pakte goed uit, want in de race bleek dat Max heel goed met zijn banden om kon gaan.

De laatste twintig ronden waren intens. Niet alleen voor Verstappen en zijn belager Kimi Raikkonen, maar ook voor de gehele racewereld. Een overwinning van de Nederlander zou historisch zijn, zeker na zo’n hectische week. Bij het vallen van de zwart-wit geblokte vlag bleek dat Max geschiedenis had geschreven. Hij hield de Ferrari achter zich en daarmee kroonde hij zich tot de jongste winnaar van een Grand Prix in de Formule 1.

Niet alleen heel Nederland, maar ook de hele racewereld stond op z’n kop. Door de overwinning lijkt het erop dat het de komende tijd steeds drukker zal geen worden. Bij de kartbanen van Lelystad en Maarssen merken ze wel al een Max Verstappen-effect. In uitzending 9 van het zomerseizoen zie je hoe dit effect in de praktijk te zien is.

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.