Wat is een start-up precies

Steeds meer jonge start-up bedrijven dreigen de stad Utrecht te moeten verlaten. Een aantal Utrechtse bedrijven schreef hierom een open brief aan de Utrechtse internet courant. Deze bedrijven zien in Utrecht te weinig doorgroeimogelijkheden en kunnen bijvoorbeeld voor minder geld en betere mogelijkheden in andere steden een doorstart maken. De bedrijven die de brief ondertekenden zijn heel divers, het gaat van een fietsenwinkel tot een bedrijf dat een app ontwikkeld die moet zorgen voor een betere werksfeer. Toch worden deze bedrijven onder dezelfde noemer op een hoop gegooid. Al snel kreeg ik de vraag maar wat is een start-up dan precies?

Tegenwoordig wil elke startende ondernemer zichzelf graag start-up noemen. Dit komt met name door de hype die er is rond deze term, het hebben van een start-up is hip. Toch ben je met een eigen onderneming niet gelijk een start-up bedrijf. Een start-up is een bedrijf met een innovatief idee en is dit idee aan het ontwikkelen. Een bedrijf dat bijvoorbeeld een app heeft ontwikkeld en op de markt brengt kan een start-up genoemd worden als deze app zich, bijvoorbeeld door nieuwe technologieën, blijft ontwikkelen. Volgens Koen Atema wordt het begrip vaak misbruikt door bedrijven die geen innovatief idee hebben. “Startups zijn steeds bezig met het verbeteren van hun product of dienst. Daarom heet een ondernemer die bijvoorbeeld een bakkerij of winkel begint geen startup: dat idee ligt al vast.” Aldus Atema tegenover het Dagblad van het Noorden.

En heb je zelf nou ook een innovatief idee dat je wil blijven ontwikkelen? hier zijn de drie belangrijkste stappen naar het oprichten van een succesvol start-up bedrijf:

Campustalk ging langs bij een echte Utrechtse start-up genaamd Two Days Mood. Dit bedrijf heeft een app ontwikkeld die een beter sfeer op de werkvloer moet gaan creëren. Ze zijn één van de bedrijven die Utrecht misschien wel gaan verlaten:

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.