Twee muziekgenres die het goed doen onder Nederlands-Marokkaanse jongeren

Door: Anne Alink, Gianni Schepens, Angelique Wilms en Jordi Wolf

Twee muziekgenres die populair zijn onder Nederlands-Marokkaanse jongeren zijn “Moroc-hop” en shaabi. De genres geven de jongeren een sterker gevoel van hun Marokkaanse identiteit in Nederland, waar ze zich soms vervreemd voelen.

Marokkaanse hip-hop verwierf in 2002 voor het eerst een duidelijke status in het muzikale landschap van Nederland. Aanleiding was een uitspraak van politicus Rob Oudkerk die ‘kutmarokkanen’ de schuld gaf van problemen in de Amsterdamse binnenstad. Rapper Raymzter maakte daarop deze politiek geëngageerde rap, ‘K*tmarokkanen’ – over frustraties van Marokkanen en de vooroordelen waarmee ze iedere dag te kampen hebben:

Opvallend is dat Ali B als figurant te zien is in de clip. Ali B werd eind 2015 door The Economist naar voren geschoven als Neerlands hoop in bange dagen waar het gaat om het versterken van relaties tussen verschillenden etniciteiten en minderheden in Nederland.

Het enorme succes van Raymzter maakte de weg vrij voor andere Marokkaanse artiesten en muziekgenres, zoals Shaabi en Maroc-hop, die het gevoel van identiteit van Nederlandse Marokkanen versterken.

Shaabi

Bij Shaabi gaat het vooral om een terugverwijzing naar het etnische verleden en het vieren van de Marokkaanse etniciteit, schrijft antropoloog Miriam Gazzah in haar essay ‘Maroc-Hop – music and Youth identities’. Het geeft Marokkaanse jongeren de gelegenheid om oorspronkelijke muziekgenres uit Marokko te incorporeren in de eigen jeugdcultuur. DJ Tahani doet dat bijvoorbeeld:

 

Maroc-Hop

Maroc-Hop lijkt meer op de muziek zoals Raymzter die maakt; de rapteksten gaan vaak over angst, en het uiten van frustraties over de Nederlandse maatschappij. Er zijn dwarsverbanden met de wereldwijde hip-hopcultuur, en genres als gangsterrap. Zo worden Amerikaanse stijlvormen toegepast, zoals het refereren aan jezelf als MC (Master of Ceremony). MC Berber doet dat bijvoorbeeld. Tegelijkertijd wordt hierbij vaak terugverwezen naar de Marokkaanse achtergrond. Soussi-B verwijst bijvoorbeeld naar de Berberse regio Souss-Massa-Daraâ, en rapper Yes-R maakt met zijn naam een woordgrapje: Yes-R kan namelijk ook uitgesproken worden als de Arabische naam Yasser.

Wil je meer weten over de muzieksmaak van (Nederlands-)Marokkaanse jongeren? Bekijk dan onze Marokko-uitzending!

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.