Dans je fit?!

Dansen is voor jong en oud! Steeds meer ouderen wagen een dansje. Maar is de macerena ook gezond op latere leeftijd?

Eén, twee, drie en dansen maar! De een doet aan dansen als sport en de ander waagt een dansje tijdens het uitgaan. Het maakt niet uit hoe of waar, maar dansen zorgt voor ontspanning.

Wat ook niet uitmaakt is de leeftijd bij dansen. Jong en oud kan meedoen. Zo zag je in CampusTalk acht Herfst 2017-2018 hoe ouderen bij dansschool Touchée er op los dansen! Maar is dansen voor ouderen wel zo gezond en veilig? Bewegingswetenschapper Mirjam Pijnappels legt uit welke voor- en nadelen aan dansen op latere leeftijd zitten.

Dansen heeft dus voor- en nadelen voor ouderen. Maar met welke dansstijl past het best bij jouw trainingsdoel? Hieronder een lijstje:

Salsa:

Bij deze dans, beweeg je je armen, schouders, heupen, taille en dijen. Deze dans is de ideale cardio-workout.

Hiphop:

Hiphop vergt veel inspanning en is daarom ook een goede cardio-workout. Daarnaast helpt de dansstijl je om meer veerkracht te krijgen.

Cha cha:

Het beoefenen van deze Latijnse dans, zorgt voor een goede conditie! Bij de Cha cha maak je namelijk elegante bewegingen. Om elegantie te bereiken, moeten je spieren goed geoefend zijn.

Buikdansen:

Ook al lijkt buikdansen niet heel intensief, dat is het wel! Het is net alsof je sit-ups doet, maar dan staand. Ideaal dus als je de buikspieren wilt trainen. 

 Swingen je voordeel dus!

 

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.