Let op: een fiets leasen kost geld

Private lease heeft een enorme vlucht toegenomen. De vaste maandelijkse kosten zijn een groot voordeel, maar na een eenvoudige berekening is een overweging wel op z’n plaats.

Door: Mark Arents en Stephan Brandhorst

In de uitzending van CampusTalk (Herfst 2017/2018, aflevering 17) was te zien dat de privateleasemarkt enorm groeit. Naast auto’s is het leasen van fietsen en allerlei andere elektronica veel populairder.

Product in bruikleen
Wie voor private lease kiest, betaalt iedere maand een vast bedrag om de auto, fiets of wat dan ook voor een bepaalde looptijd te mogen gebruiken. Dat houdt in dat je niet de eigenaar bent. Na de looptijd, die vooraf is afgesproken, moet je het namelijk weer inleveren.

Alleen nog tanken
In dat maandelijkse bedrag zit eigenlijk alles. Aanschafkosten, afschrijving, onderhoud en verzekering. In het geval van de auto dus alles behalve de brandstof. In het geval van de fiets is het in principe een soort van ‘lang huren’.

Hoe duurder, hoe aantrekkelijker
Bij fietsenmegastore Jonico verleasen ze fietsen sinds enkele jaren. Eigenaar John Jongerius merkt dat de vraag ernaar alsmaar toeneemt. Met name op de duurdere (elektrische) fietsen. Dat is niet zo gek, want een duurdere fiets is prijstechnisch gezien aantrekkelijker om te leasen. Dat laten we zien door middel van de onderstaande video’s.

Gazelle CityGo C3:

In het filmpje kun je zien dat je in totaal €549,- extra kwijt bent in vergelijking met het direct aanschaffen van de fiets. In totaal betaal je dus 175 procent van de nieuwwaarde. Hierbij moet natuurlijk wel vermeld worden dat je ook direct verzekerd bent tegen alles en daarmee al de reparaties natuurlijk ook vergoed krijgt. Een klein nadeel is dat de reparatie kosten op een standaard fiets nooit heel hoog zijn. Daarnaast moet je de fiets ook na vier jaar inleveren en kun je er dus zelf niks maar aan verdienen door hem bijvoorbeeld op Marktplaats te zetten.

Gazelle Grenoble (elektrische fiets):

Hier betaal je in totaal 146 procent van de nieuwprijs. Dat is al een fors verschil met de eerder genoemde CityGo. Daarbij moet je ook nog eens bedenken dat de kosten van een reparatie van een elektrische fiets veel hoger liggen. Mocht de accu het bijvoorbeeld begeven, kost je dat rond de zeshonderd euro. Dan heb je die extra kosten er snel uit.

Stromer ST2 (speed pedelec):

Het percentage slinkt erg met de stijgende prijzen. Bij deze bijzondere fiets praten we namelijk nog maar over 125 procent van de nieuwwaarde. Dit terwijl deze speed pedelec een kentekenplaat heeft. In de lease-deal zitten ook hier je verzekeringskosten, die door dat kenteken veel hoger uitvallen.

Hoe duurder, hoe voordeliger
Het klinkt misschien raar, maar hoe duurder de fiets is die je least, des te goedkoper het relatief gezien wordt. Niet alleen verkleint het verschil tussen je werkelijke kosten en de nieuwprijs van de fiets. Ook is bij duurdere fietsen het onderhoud ook een stuk prijziger. Met je lease-contract heb je dat natuurlijk gedekt. Mocht je er dus aan denken om een fiets te leasen, bedenk even goed of je echt niet die duurdere tweewieler aanschaft. Onthoud dan natuurlijk wel dat de fiets nooit echt van jouw wordt.

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.