Strijd tegen de Spongebobkoekjes

Minionsiroop, Frozen-hagelslag en Spongebobkoekjes; in de gemiddelde supermarkt is er geen ontkomen meer aan de commerciĆ«le kleurexplosies op de verpakkingen van kinderproducten. Foodwatch Nederland omschrijft zichzelf als onafhankelijke voedselwaakhond en behoedt men van het kopen van ‘valse’ producten. CampusTalk ging langs bij de organisatie.

Bioloog Sjoerd van de Wouw (45) is campaigner kindermarketing en misleidende reclame bij Foodwatch NL. Sinds een aantal jaar verzet hij zich tegen de vercommercialisering en verheerlijking van ongezonde kinderproducten en voert hij in feite dus actie tegen producten als Frozen-hagelslag. Volgens Foodwatch zijn veel supermarktproducten misleidend en zouden de op ooghoogte gepositioneerde verpakkingen een stuk minder aantrekkelijk moeten zijn.

Volgens van de Wouw is het etisch niet verantwoord dat bedrijven adverteren met ‘kinderhelden’ zoals Mega Mindy, Spongebob of Disneyfiguren. Daarnaast worden de artikelen op tactische wijze gepositioneerd in de supermarkt, namelijk op kinderhoogte. ‘De verantwoordelijkheid voor de gezondheid van kinderen ligt dus voor een groot deel ook buiten de macht van de ouders,’ meent van de Wouw. ‘Men wordt op verschillende manieren opgelicht. Eigenlijk moet je tegenwoordig voedingsmiddelentechnoloog zijn om nog te snappen wat je koopt en wat je eet.’ In uitzending 6 van CampusTalk winter 17/18 ging het al over het feit dat kinderen steeds ongezonder eten, maar in onderstaande video legt Sjoerd van de Wouw nog eens uit wat er precies verraderlijk is aan producten die vaak als onschuldig worden gezien.

 

Bron Tweet: Foodwatch NL

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.