Simone Spanjaard: ‘Verbieden van kidsmarketing heeft weinig zin’

In uitzending 2 van CampusTalk winter 2017-2018 zag je dat er steeds meer Amerikaanse fastfoodketens naar Nederland komen. Maar ondanks de komst van deze ketens moet Nederland binnen 5 tot 10 jaar toch wereldwijd koploper zijn in gezonde en duurzame voeding. Niet alleen voor volwassenen, maar ook voor kinderen wordt de verleiding steeds groter om ongezond te gaan eten.

Als een kind niet naar de McDonalds wilt door het eten of de ballenbak, dan is het wel omdat ‘ie een speeltje bij zijn kindermenu krijgt. Al eerder werd er door verschillende partijen zoals de Consumentenbond en de Hartstichting gevraagd om een verbod op kidsmarketing. Maar nu maken bedrijven als McDonalds nog steeds reclame met kinderhelden. Door het aanbieden van een speeltje bij een kindermenu worden de kinderen verleid.

Foto: Tamara Winands

Pedagoog Simone Spanjaard van praktijk Opvoedinzicht denkt dat het verbieden van dit soort reclames weinig zin heeft: ‘Ouders moeten vooral zelf na blijven denken. Want wie voed het kind nou op, de overheid of de ouder?’ Daarnaast vind ze dat kinderen best een keer bij een keten als McDonalds mogen eten: ‘Maak van fastfood een feestje. Ik hoop dat ouders zich realiseren dat ze de regie moeten houden. Af en toe is goed, maar niet wekelijks’. Volgens haar zou het misschien beter zijn als kidsmarketing op een andere manier gebruikt zou worden: ‘Het mooiste zou zijn als er bij gezond eten een cadeautje zou zitten. Zo kan je ongezond eten onaantrekkelijk maken.’

Benieuwd wat onderzoeker Caroline Schlinkert hierover te zeggen heeft? Kijk dan het filmpje hieronder.

 

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.