Simone Spanjaard: ‘Verbieden van kidsmarketing heeft weinig zin’

UTRECHT – Als een kind niet naar de McDonalds wilt door het eten of de ballenbak, dan is het wel omdat ‘ie een speeltje bij zijn kindermenu krijgt. Afgelopen jaar is er in de tweede kamer gepraat over zogenoemde kidsmarketing. Reclames die gericht zijn op kinderen. Een jaar eerder werd er door verschillende partijen zoals de Consumentenbond en de Hartstichting gevraagd om een verbod op kidsmarketing. Nu, ruim een jaar later, maken bedrijven als McDonalds nog steeds reclame met kinderhelden. Door het aanbieden van een speeltje bij een kindermenu worden de kinderen verleid.

Foto: Tamara Winands

Pedagoog Simone Spanjaard van praktijk opvoedinzicht denkt dat het verbieden van dit soort reclames weinig zin heeft: ‘Ouders moeten vooral zelf na blijven denken. Want wie voed het kind nou op, de overheid of de ouder?’ Daarnaast vind ze dat kinderen best een keer bij een keten als McDonalds mogen eten: ‘Maak van fastfood een feestje. Ik hoop dat ouders zich realiseren dat ze de regie moeten houden. Af en toe is goed, maar niet wekelijks’. Volgens haar zou het misschien beter zijn als kidsmarketing op een andere manier gebruikt zou worden: ‘Het mooiste zou zijn als er bij gezond eten een cadeautje zou zitten. Zo kan je ongezond eten onaantrekkelijk maken.’

Benieuwd wat onderzoeker Caroline Schlinkert hierover te zeggen heeft? Kijk dan het filmpje hieronder.

 

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.