Is ultralopen nou eigenlijk wel zo gezond?

In de uitzending van CampusTalk 16 Winter 2017-2018 kon je al zien hoe Karin Teuben zich voorbereid op de ultraloop van Gobi March in Mongolie. Ze gaat samen met haar oom 250 kilometer lopen in 7 dagen. Maar hoe gezond is dit nou eigenlijk? 

Er doen steeds meer lopers mee aan het Ultralopen. Wat natuurlijk goed is, maar het meedoen aan extreme races zonder dat de training daarop is aangepast, kan zeker serieuze schade aan het lichaam toebrengen. Uit onderzoek van de University of Melbourne is gebleken dat elke afstand die langer is dan een marathon ervoor zorgt dat het hart te maken krijgt met stress. Renners die het slechts voorbereid zijn lopen de meeste risico. Het blijkt dat extreme duursport het risico op hartproblemen wel zeven keer kan vergroten. Ultralopen kan inderdaad voor sommigen ongezond zijn. Toch valt deze groep al af voordat ze het niveau van de gemiddelde ultraloper hebben bereikt. Zij krijgen namelijk vaak te maken met blessures en ritmestoornissen.

Eten en drinken 

Het is belangrijk dat men tijdens de loop van 250 kilometer voldoende en gezond voedsel naar binnen neemt. Vooral koolhydraten en vocht zijn belangrijke elementen. Men moet ook voldoende gehydrateerd zijn. Voor de race moet er natuurlijk goed en voldoende worden gedronken, maar het hydratatie plan begint al eerder. Er moet namelijk twee dagen voor de race meer gedronken worden dan normaal.

Als je aan een ultrarun begint en voldoende hebt getraind en goed bent voorbereid is het in ieder geval niet schadelijk voor je lichaam. Een gezonde geest in een gezond lichaam maakt trots en versterkt het zelfvertrouwen. Het is in ieder geval beter dan thuis zitten en niks doen. Wat Karin Teuben al zei, je moet een beetje gek zijn om dit te doen, maar het geeft wel een kick en een trots gevoel als je die medaille om je nek hebt hangen.

Wil jij nu ook opeens een ultrarunner worden? Kijk dan hieronder dit filmpje en je kan binnen no time een ultrarun lopen!

Bron: Trailandultra

Bron foto: 4deserts.com

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.