In welke gymonderdelen zijn kinderen slechter geworden?

Uit het onderzoek van de Onderwijsinspectie bleek dat kinderen op de basisschool steeds minder goed zijn in gym. Maar op welke onderdelen zijn de kinderen achteruit gegaan?

Vergelijken we de prestaties van basisschoolleerlingen op de overige onderdelen met de resultaten die in 2006 zijn behaald, dan blijken de prestaties op vijf van de acht onderdelen te zijn gedaald. Dit betreft ‘Balanceren over een instabiel vlak’, ‘Touwzwaaien met landing halve draai’, ‘Mikken op een verhoogd doel’, ‘Werpen en vangen met kleine bal via de muur’ en ‘Tennissen via de muur’. Op drie onderdelen (‘Wendsprong over de kast’, ‘Rollen over een verhoogd vlak’ en ‘Shuttleruntest’) zijn de prestaties gelijk gebleven.

Uit het onderzoek bleek ook dat er nu meer docenten zij die naast de reguliere lessen (zoals taal, rekenen etc.) ook gymles geven. Het onderzoek wees uit dat de kinderen over het algemeen beter presteren als ze een aparte gymleraar hebben. Een exacte reden waarom de kinderen minder presteren in de gymles kwam niet naar voren in het onderzoek.


Bron: https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/peil-onderwijs/bewegingsonderwijs 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.